Faling na verkoop zaak

JanBrando
Topic Starter

Faling na verkoop zaak

#1 , 26 mei 2016 21:47

In 2010 (na mijn studies) ben ik bij mijn broer beginnen te werken. Hij had in die tijd al 2 zaken. In 2010 heeft hij een nieuwe zaak opgestart waarvan ik 1% kreeg en hij 99%. Ik werd ook benoemd tot bestuurder. Ik ben daar uiteindelijk tot december 2010 gebleven omdat we niet goed overeenkwamen. Ik heb hem toen gezegd dat ik niet meer deel wil uitmaken van de zaak en dat hij mij moet schrappen als bestuurder. Hij zei dat dit inorde was en ik ging er van uit dat het zo was. 2 maanden laten ben ik beginnen werken in loon dienst voor een andere firma en heb ik eigenlijk geen aandacht meer besteed aan de zaak. Nu juli 2011 heeft hij de zaak verkocht en toen vroeg hij mij te tekenen om die 1% van mij ook te verkopen. Dit heb ik gedaan. Een jaar of 2 later kreeg ik een brief voor een uitnodiging bij de politie. De reden stond er niet op maar bij aankomst bleek het te gaan over de faling van de zaak waarvan ik deel uitmaakte in 2010. Blijkbaar was deze failliet verklaard door de nieuwe eigenaar eind 2011. Ze gaan er van uit dat ik en mijn broer dit hadden gepland daar hij in die periode zijn andere winkels ook verkocht heeft aan dezelfde persoon en deze zijn later ook failliet verklaard door de nieuwe eigenaar. Ik wil ook meedelen dat hij mij bestuurder had gemaakt van nog een zaak dit in 2009 ( toen was ik nog schoolgaande) maar hiervan was ik niet op de hoogte. Deze is toen ook failliet verklaard door dezelfde eigenaar.

Dus 2 failliete zaken maar steeds door de nieuwe eigenaar en dit zeker 6 maand tot een jaar nadat ik afstand had gedaan van bestuurder zijn en mijn aandelen. Sindsdien heb ik altijd in loondienst gewerkt en heb ik geen contact met mijn broer (is naar het buitenland verhuisd na de faillissementen) .
Hij komt niet naar de verhoren en laat hij mij in principe opdraaien voor alles.

De boekhouders hebben verklaard dat ze mij eigenlijk niet kenden of zagen. Ik heb ook nooit een bestuurdersfunctie gehad dit was enkel op papier zo. Ze hebben enkel 1 handtekening van mij van een financieel plan om de pand te kopen waarin wij onze activiteiten uitvoerden en toen was er geen sprake van faillissementen of verkoop van de winkel.

Bij de laatste verhoor was de conclusie van de ondervrager "wij dachten dat X dit allemaal had gepland maar wij vermoeden dat jij en je broer hier achter zitten".

Moet ik mij zorgen maken? Moet ik een advocaat inschakelen (wat zeer duur is)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JanBrando
Topic Starter

#2 , 26 mei 2016 21:55

Nog even vermelden dat ik ondertussen al 3 keer verhoord ben geweest als verdachte. De volgende stap was dat het via de rechtbank ging gaan.

JanBrando
Topic Starter

#3 , 26 mei 2016 21:56

Alsook X staat voor de nieuwe eigenaar van de winkels.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2016 23:03

Controleer in staatsblad via http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl
onderaan op blad 1 en dan in Staatsblad klikken op beeld of uw verzoek tot schrapping als bestuurder is gepubliceerd.
In geval dat niet gebeurd is ...hebt u teksten (mails- brieven) waarin u vraagt aan broer u te schrappen indien niet hebt u een probleem.
Hoe groot is het faillissement ?
Is er van uit uw tijd een boekhouding ...kan u controleren via zelfde site onder staatsblad of er boven NBB (Nationale Bank België) en dan zoeken via gegevens firma naar de jaarrekeningen.
Indien u niets vind denk ik dat u best een advocaat raadpleegt.
Feit is niet dat u maar 1% had maar wel als bestuurder (NV) of zaakvoerder (statutair of aangesteld) in staatsblad zal vermeld staan.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2016 11:17

Zo als franciscus al schreef controleren of je ontslag is gepubliceert anders ziet dit niet zo goed uit en raadpleeg dan zeker een advocaat
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JanBrando
Topic Starter

#6 , 27 mei 2016 22:01

Beste

Bedankt voor jullie reactie maar ik heb het gevoel dat jullie het verkeerd begrepen hebben.

Samenvatting:
De zaken zijn beide failliet verklaard door de nieuwe eigenaar en dit na minstens 6maanden na de aankoop. Dus ik en mijn broer waren geen eigenaar noch aandeelhouder noch bestuurder meer. Mijn ontslag is inderdaad gepubliceerd geweest voor beide zaken en dit voor de verkoop van de zaken.

Dus de vraag is kort samen gevat kan ik hier voor opdraaien en moet ik een advocaat inschakelen? Want wij worden verdacht van dit in scene te hebben gezet terwijl ik van niet op de hoogte was tot ik de brief kreeg voor het verhoor.

Fortuin

#7 , 29 mei 2016 01:03

Wat legt men u ten laste? Gaat het over kasgeldfraude?

Terug naar “Handelspraktijken”