Kapitaalverhoging NV en BVBA

JURISTOCRAAT
Topic Starter

Kapitaalverhoging NV en BVBA

#1 , 29 mei 2016 19:45

Hallo,

Ik heb al een paar jaar 2 vennootschappen: een bvba en een NV. In deze bvba zijn we met 3 zaakvoerders en in de NV met 7 (Raad van bestuur). Normaal zou er binnenkort voor beide vennootschappen een kapitaalverhoging komen. Hiervoor dien ik uiteraard naar de notaris te gaan. Echter heb ik 1 probleem: 1 lid (zowel zaakvoerder in de bvba als lid van Raad van bestuur in de NV) is in het buitenland. Hij heeft zijn akkoord via e-mail gegeven. Is dit rechtsgeldig of dien ik te wachten tot hij terug gekeerd is? Welke wetgeving kan ik hiervoor hanteren? Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Roeland

#2 , 29 mei 2016 20:34

Kapitaalverhoging wordt beslist door de aandeelhouders/vennoten. Het is dus geen probleem dat een of meerdere bestuurders afwezig zijn. De notaris zou wel kunnen vragen dat een bewijs wordt voorgelegd waaruit blijkt dat de bestuurders rechtsgeldig werden uitgenodigd. Meestal wordt in de statuten bepaakd dat deze per aangetekend schrijven dienen te worden uitgenodigd.

Mvg

Roeland

Fortuin

#3 , 29 mei 2016 23:00

Meestal gebruikt men hiervoor een onderhandse volmacht, om een bestaande/nieuwe aandeelhouder te kunnen vertegenwoordigen bij de notaris.

Reclame

Roeland

#4 , 29 mei 2016 23:05

De vraag van de ts gaat over een bestuurder/zaakvoerder. Ofwel tekent deze een verzaking ofwel zijn de formaliteiten correct nageleefd en dan is dat niet noodzakelijk.

Terug naar “Handelspraktijken”