Oude dealer opgepakt en nu moet ik op verhoor

MightyMighty1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Oude dealer opgepakt en nu moet ik op verhoor

#1 , 27 mei 2016 08:05

Goedemorgen,

Graag wil ik jullie advies voor het volgende:

Ik heb vroeger wel eens een pakje wiet gekocht van een dealer, die ik toevallig op straat heb leren kennen. Maar sedert een maand ongeveer, gebruik ik niet meer en wil ook mijn leven beteren. Ik heb geen verleden met de politie en heb een blanco strafblad.

Nu werd ik gisteren opgebeld door een onbekende nummer en zoals gewoonlijk neem ik op door mijn naam te zeggen; het blijkt dat het de politie was en ze hebben me gevraagd om naar hen te gaan voor een paar vraagjes "Het duurt maar een half uurtje" zeiden ze. Nu, ik weet dat ik niets verkeerd heb gedaan en het enigste dat in mijn hoofd kwam is dat hij misschien is opgepakt geweest en ze bellen nu naar al zijn contacten.

Ik heb hier en daar gevraagd aan vrienden wat ik moet doen; moet ik toegeven dat ik wel eens gekocht heb of niet. Veel zeggen dat ik niets moet toegeven want dan komen er gevolgen en ze hebben waarschijnlijk toch geen directe bewijzen maar het zit me niet goed om te liegen tegen de politie.

Ik heb er echt niet van kunnen slapen en vraag jullie om mij advies te geven... wat doe ik? Ben ik gewoonweg eerlijk en wat zijn dan de gevolgen. En wat als ik lieg maar gepakt wordt op liegen, wat zijn dan de gevolgen?...

Ik dank jullie voor jullie advies,

Mighty die zich niet echt mighty voelt op het moment

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 27 mei 2016 09:12

Als u enkel voor eigen sporadisch gebruik hebt gekocht, zou ik niet te veel problemen verwachten. Ik denk persoonlijk dat ze een zaak tegen uw dealer willen beginnen en u enkel wordt opgeroepen voor bewijzen tegen hem te leveren. Als u er zich echt niet goed bij voelt: u kunt altijd een advocaat contacteren en deze kan u bijstaan tijdens het verhoor.

giserke

#3 , 27 mei 2016 09:18

Als een advocaat te duur is kun je eerst eens naar de wetswinkel gaan.
Tip die ik wel kan geven: beantwoord enkel wat ze vragen met zo kort mogelijke zinnen. Bijkomende info kan altijd in uw nadeel uitvallen.
Als ze proberen een antwoord uit te lokken die je niet wil geven beantwoord je dit met: 'wat bedoel je juist'. Veel kans dat ze dan inbinden.

Nog een tip als ze afkomen met, 'als je het ons niet verteld kunnen we je niet helpen'.
Dat zijn klassieke trukken van de foor. Je zit daar om verhoord te worden, niet om geholpen te worden.
Hun opdracht is zo veel mogelijk informatie inwinnen om iemand maximaal veroordeeld te krijgen.
En als ze iets over U te weten komen, zullen ze het niet nalaten dit tegen U te gebruiken.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 27 mei 2016 09:39

Giserke, niet overreageren. Politie is er niet op uit om iedereen "te pakken". Als ze merken dat de topic starter slechts één of twee keer voor eigen gebruik gekocht heeft, gaan ze hem echt niet viseren, hoor. Zeker niet als hij gewoon correct op de vragen van de politie antwoord. Als hij dan ook nog eens zegt: "Ja, inderdaad, ik heb maanden gelenden wel eens gekocht voor eigen gebruik, maar sedert een maand gebruik ik niets meer.", dan gaat de politie echt geen problemen veroorzaken voor de topic starter.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo

#5 , 27 mei 2016 09:47

tenzij een urinetest afnemen en TS blijkt te liegen

MightyMighty1
Topic Starter

#6 , 27 mei 2016 09:51

Ik dank jullie voor jullie snelle reactie. Ik weet dat het wettelijk niet mag en zal me verantwoordelijk stellen voor de gevolgen ervan. Ik ben niet iemand die goed kan liegen en doe het liever niet. Ik zal enkel beantwoorden met korte zinnen en niet uitbereiden. Ik zou wel graag willen weten wat de gevolgen zouden kunnen zijn als ik toegeef dat ik vroeger gekocht en gebruikt heb. Nogmaals dank voor jullie reactie

Meeboo

#7 , 27 mei 2016 09:53

daar moet je je geen zorgen over maken.

Gebruiker21

#8 , 27 mei 2016 10:13

Ik zou wel graag willen weten wat de gevolgen zouden kunnen zijn als ik toegeef dat ik vroeger gekocht en gebruikt heb. Nogmaals dank voor jullie reactie
Als dit echt over kleine hoeveelheden, puur voor eigen gebruik, gaat, gaat dit weinig gevolgen hebben. Als je echter elke week 100 gram kocht en dit 2 of 3 maand lang, is het een ander verhaal. Als de politie ook maar een klein vermoeden heeft dat je verder verkocht, gaan ze doorvragen...

Maar als we afgaan op wat je zegt: "wel eens een pakje weed gekocht" (ik interpreteer dat als: "hooguit 5 keer een pakje voor eigen gebruik"), dan zie ik niet veel problemen. OK, het mag niet, maar de politie heeft echt wel betere dingen te doen, dan zich daarmee bezig te houden... (lees: gedoogbeleid)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002

#9 , 30 mei 2016 11:12

Als u werkelijk zo'n slecht leugenaar bent, dan zou ik u adviseren om eerlijk te zijn en u aan TomVDJs strategie te houden. Kans dat u er met een figuurlijke tik op uw vingers van af komt is dan zeer groot.

giserke

#10 , 30 mei 2016 12:08

Als u werkelijk zo'n slecht leugenaar bent, dan zou ik u adviseren om eerlijk te zijn en u aan TomVDJs strategie te houden. Kans dat u er met een figuurlijke tik op uw vingers van af komt is dan zeer groot.
Als ze weten dat er financieel iets te rapen valt bij U, ben je de pineut en gaan ze voor een boete.
Klaplopers geven ze een figuurlijke tik op de vingers want een gepluimde kip kun je niet meer pluimen..

Franciscus

#11 , 30 mei 2016 12:51

Salduz wetgeving en Franchimont is van toepassing.
Hier Salduz
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 19#p203419.
Francimont is o.a. u hebt het recht te zwijgen enz enz
Salduz III u lag voorafgaandelijk een advocaat raadplegen.

Alles hangt ervanaf waar en waarom u nu gebeld bent ... normaliter zou u een uitnodiging moeten ontvangen met de nodige tekst erop verwijzing naar Salduz en Francimont.
Gezien dat niet gebeurd is ...maar tegenwerken kan zeer contraproductief zijn.
OK je hebt wat gekocht dat kan 'bewezen' worden door uw telefoonnummer in zij gsm of op andere wijze.
Mocht u tegenwerken - niet gaan en er meer is gebeurd zal er wel snel een bevel tot aanhouding / huiszoeking volgen.
Maar zoals reeds geschreven men wil de grote jongens en niet de occasionele gebruiker.

stefan74

#12 , 08 jun 2016 14:57

Zelf ben ik geen jurist, maar een agente vertelde mij ooit dat je "nooit verplicht kunt worden om jezelf te beschuldigen".
Aangezien u nooit problemen gehad hebt met politie en een blanco strafblad, lijkt het me enkel in uw nadeel te kunnen uitdraaien als u druggebruik toegeeft uit een ver verleden. Dit kan dan immers aan uw naam blijven kleven en een eventuele toekomstige routine-controle zou wel eens iets grondiger kunnen worden.

Het feit dat uw nummer in die dealer z'n GSM zit, is mijns inziens geen bewijs dat u iets te maken heeft met drugs. De inhoud van eventuele SMS'jes is uiteraard een heel ander verhaal... Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de politie zomaar àlle contacten uit iemands telefoon zou opbellen.

Extra vraagje aan de juristen: is het voor TS aangewezen om zich op zijn zwijgrecht te beroepen bij eventuele lastige vragen?

giserke

#13 , 09 jun 2016 11:00

Mij lijkt het ook niet slim als je vroeger in donkere tijden ooit iets hebt gebruikt, dat je dit zelf op tafel brengt.
Als de ondervragers dit op tafel brengen, moet je daar ook niet op ingaan tenzij ze veroordelingen kunnen opvoeren.
Ze gewoon dat je niets weet.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”