Aanvankelijk heeft u het over een fietser die al fietsend het zebrapad oversteekt ..... later heeft u het over een fietser op het fietspad. Nu ... u vergist zich, wanneer u meent dat het een fietser verboden zou zijn op het zebrapad te fietsen. Er is geen enkele regel in de wegcode die zulks verbiedt. Weliswaar heeft die fietser dan géén voorrang (wat hij wél zou hebben als hij zou afstappen en z'n fiets aan de hand zou leiden).Ik reed onlangs met mijn wagen uit een straat waarin ik voorrang van rechts heb. Net op de hoek van die straat is tevens een zebrapad. Ik vertraagde met mijn wagen tot +/- 5 à 10km/u. Op dat moment stond ook niemand te wachten aan het zebrapad om over te steken. Ik keek naar links, om te kijken of ik zeker de voorrang kon nemen. Net op het moment dat ik links kijk, voel ik een lichte knal en zie ik een fietser die al fietsend (dus hij zit op de fiets) oversteekt op het zebrapad. Ik raak de fietser licht (+/- 5 à 10km/u) en rem onmiddellijk. Ik zet mijn wagen aan de kant en ga meteen naar de fietser om te informeren of alles oké is. Ik merk (en de fietser bevestigd ook) dat er lichamelijk niets aan de hand is. Ik vraag ook of alles inorde is met diens fiets, hij kijkt en zegt "op 't eerste zicht wel".
Ik vraag of de fietser papieren wenst in te vullen, gezien ik aanrijdingsformulier in de wagen heb, maar deze zegt dat dat niet nodig is. Ik excuseer me 1000x en geef mijn contactgegevens (naam en nummer) aan de fietser. Ik stap terug in de wagen en zie de fietser wegrijden met zijn fiets.
(...)
Nu krijg ik een week later ineens een mail, dat de fiets gemaakt is en dat het +/- €25 heeft gekost. Hij wil duidelijk dat ik die kosten vergoed en vraagt me ook of ik het bonnetje wens te zien.
Mijn vraag: moet ik die €25 betalen? en wat als ik dat niet doe?
Als ik een ongeval heb veroorzaakt wil ik gerust opdraaien voor de kosten. Maar de fietser begaat een overtreding door over het fietspad te rijden, hij wil geen documenten laten invullen op het moment van het ongeval en hij rijdt ook weg met zijn fiets vlak na het ongeval.....op deze manier lijkt het me wel een makkelijke manier om geld te verdienen en slachtoffer te spelen. Ik voel me een beetje onder druk gezet door zijn manier van handelen.
Aanvankelijk heeft u het over een fietser die al fietsend het zebrapad oversteekt ..... later heeft u het over een fietser op het fietspad. Nu ... u vergist zich, wanneer u meent dat het een fietser verboden zou zijn op het zebrapad te fietsen. Er is geen enkele regel in de wegcode die zulks verbiedt. Weliswaar heeft die fietser dan géén voorrang (wat hij wél zou hebben als hij zou afstappen en z'n fiets aan de hand zou leiden).Ik reed onlangs met mijn wagen uit een straat waarin ik voorrang van rechts heb. Net op de hoek van die straat is tevens een zebrapad. Ik vertraagde met mijn wagen tot +/- 5 à 10km/u. Op dat moment stond ook niemand te wachten aan het zebrapad om over te steken. Ik keek naar links, om te kijken of ik zeker de voorrang kon nemen. Net op het moment dat ik links kijk, voel ik een lichte knal en zie ik een fietser die al fietsend (dus hij zit op de fiets) oversteekt op het zebrapad. Ik raak de fietser licht (+/- 5 à 10km/u) en rem onmiddellijk. Ik zet mijn wagen aan de kant en ga meteen naar de fietser om te informeren of alles oké is. Ik merk (en de fietser bevestigd ook) dat er lichamelijk niets aan de hand is. Ik vraag ook of alles inorde is met diens fiets, hij kijkt en zegt "op 't eerste zicht wel".
Ik vraag of de fietser papieren wenst in te vullen, gezien ik aanrijdingsformulier in de wagen heb, maar deze zegt dat dat niet nodig is. Ik excuseer me 1000x en geef mijn contactgegevens (naam en nummer) aan de fietser. Ik stap terug in de wagen en zie de fietser wegrijden met zijn fiets.
(...)
Nu krijg ik een week later ineens een mail, dat de fiets gemaakt is en dat het +/- €25 heeft gekost. Hij wil duidelijk dat ik die kosten vergoed en vraagt me ook of ik het bonnetje wens te zien.
Mijn vraag: moet ik die €25 betalen? en wat als ik dat niet doe?
Als ik een ongeval heb veroorzaakt wil ik gerust opdraaien voor de kosten. Maar de fietser begaat een overtreding door over het fietspad te rijden, hij wil geen documenten laten invullen op het moment van het ongeval en hij rijdt ook weg met zijn fiets vlak na het ongeval.....op deze manier lijkt het me wel een makkelijke manier om geld te verdienen en slachtoffer te spelen. Ik voel me een beetje onder druk gezet door zijn manier van handelen.
U heeft het over een fietser die tegen uw wagen aansmakt, waarbij zijn fiets beschadigd raakt. Wellicht heeft uw wagen daarbij enige krasschade opgelopen, niet ? Als de fietser dan weigert om gezamenlijk de dienstige vaststellingen te doen, zou er een alarmbelletje moeten rinkelen. Dat was het moment geweest om te vragen dat wel degelijk te doen, en bij gebreke daaraan meteen aangifte te doen van vluchtmisdrijf ....
Beste Mjers,Waarop geeft hier eigenlijk niemand een duidelijk antwoord op?
U hoeft dit niet te betalen, uw vermoeden is correct. Er is geen enkel bewijs dat die schade afkomstig is van de aanrijding. Als er al schade is uiteraard.
Ik denk dat dit antwoord correcter is dan "je hoeft niets te betalen": geeft het ongeval aan aan uw verzekering en laat hen het afhandelen. De fietser heeft bewijzen van het ongeval in handen (mailverkeer tussen topic starter en fietser) en waarschijnlijk ook een bewijs dat zijn wiel gerepareerd is (hij stelde voor om het bonnetje te tonen). Enkel het verband tussen het ongeval en het kromme wiel is niet 100% te bewijzen, maar dat is dan ook het enige.En gezien PV politie dient u zeker ook uw verzekering in kennis te stellen.
Normaliter gaat uw verzekering dan verder de zaak regelen en de kosten betalen als u in fout zou zijn.
Voor een rechter kan een bewijs dat er een aanrijding tussen auto en fietser geweest is, en dat de dag erna het achterwiel gerepareerd is, genoeg zijn om 1 en 1 samen te tellen.Tom, is dat nu net niet het grote probleem?
Het zou ook de eerste verzekering niet zijn die €25 betalen verkiest boven een procedure, ongeacht de schuldvraag van haar client.Als je het aan de verzekering doorgeeft en hen ook zegt dat de fietser na het incidentje gewoon verder gereden is, kan de verzekering de kosten betwisten, en ben je ook mogelijk door rechtsbijstand gedekt moest de fietser hier mee verder gaan. Dus aangeven aan uw verzekering, en de fietser melden dat je het zal overmaken aan uw verzekering en dat hij het dan verder met hen maar moet opnemen. Mogelijk hoor je er dan niets meer van. Het zou me verwonderen dat de fietser voor €25 verdere stappen zal ondernemen...
Dit geldt enkel voor lichamelijk letsel en kledijschade.Zelfs al is de fietser overigens in fout, de wetgever heeft een heel fijn begripje ingevoerd dat 'objectieve aansprakelijkheid' heet, wat betekent dat de automobilist altijd voor de schade van de zwakke weggebruiker mag opdraaien, los van de schuldvraag. Dura lex sed lex.
Dit is wel een gevaarlijke keuze. Wie zegt dat de fietser daarna niet afkomt met een verhaal dat hij toch lichamelijke schade heeft? Als er tot dan toe niets via de verzekering gepasseerd is, zouden deze wel eens moeilijk kunnen beginnen doen in zo'n geval...Als die u echter in fout stelt, gaat uw bonus malus naar omhoog, en de vraag is of voor 25 miezerige euro's het sop de kool wel waard is.