Klacht geluidsoverlast

Annelies_83
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Klacht geluidsoverlast

#1 , 03 jun 2016 21:43

Onlangs kregen buren van mij iemand van het milieu (ik vermoed een milieuinspecteur) aan de deur wegens een klacht tegen geluidsoverlast. Mijn buur heeft in het verleden beroepshalve een kleine schrijwerkerij gehad. Hij is nu op pensioen. Hout is wel zijn hobby gebleven en soms (2 a 3 keer per maand?) zet hij nog eens even een machine op. Wat ik mij dan al afvraag is of je de milieuinspectie kan sturen naar een hobbyist die af en toe met zijn hobby bezig is, want dan kan je ook gaan klagen enkele huizen verderop. Deze mensen bouwen zelf hun huis en dit gaat in het weekend gepaard met lawaai. Maar dit terzijde. Ik heb daar trouwens geen probleem mee.
Er werd gevraagd aan die inspecteur wie de klacht neergelegd had, maar dit wou of kon men niet zeggen (er is wel een sterk vermoeden dat dit dezelfde buur is die al jaren bezig is met klagen over andere buren terwijl er over hem ook wel wat te zeggen valt en die de laatste tijd wat vreemd doet).
Mijn vraag is: Kan men zomaar weigeren om de naam van de klager vrij te geven want tenslotte maakt mijn buur zich wel wat ongerust dat hij het enige waar hij zich nog mee kon bezighouden zou kunnen verliezen. Ik persoonlijk vind wel dat de naam van wie zoiets doet bekend mag gemaakt worden. Maar is de wet ook zo?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 03 jun 2016 21:58

Ofwel iemand van de dienst milieu van gemeente ofwel van politie ...deze zullen zich wel gelegitimeerd hebben.

Neen, valt onder beroepsgeheim en geheim van het onderzoek.

TheJudge007

#3 , 04 jun 2016 02:51

Ik persoonlijk vind wel dat de naam van wie zoiets doet bekend mag gemaakt worden.
Waar haalt U het ? Onlangs belt mij iemand op om raad. Er was in zijn app. blok lawaai. Ik raadde hem aan, vermits de lawaaioverlast - een feestje - zich plaatsvond om 00:30h om de politie te bellen. Hoe vroeg me of de politie zou zeggen dat de klacht van hem kwam. Ik heb hem verteld dat zoiets normaal gesproken verzwegen word, en hij dat voor alle veiligheid toch maar eens moest eisen van de politie.

Reclame

Franciscus

#4 , 04 jun 2016 15:24

Als politie zelf de geluidsoverlast kan eigenvaststellingen van openbare weg/plaats doen en zal men niet verwijzen naar persoon die gebeld heeft.
Trouwens in de meeste gevallen zal men de klager zelfs niet verhoren dus is officieel niet gekend.

Iets anders is natuurlijk als men metingen moet doen maar dan nog .

Terug naar “Administratief recht”