Openbare verkoop

NotHappy
Topic Starter

Openbare verkoop

#1 , 09 jun 2016 13:22

Betreffende een woning, elk voor 50% eigenaar en in onverdeeldheid. Om de onverdeelheid op te heffen wil één van de eigenaars de andere uitbetalen en de woning in volle eigendom nemen. Hiervoor wordt 1% registratierecht betaald.

Stel dat er geen van beide de woning verkoopt dan wordt deze openbaar verkocht en betaald de koper 10% registratierecht.

Wat gebeurd er als één van de eigenaars dan toch de woning koopt op de openbare verkoop, betaald deze dan 10% of 1% ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jun 2016 13:36

Het normale verdelingsrecht in Vlaanderen bedraagt 2,5 percent op de volledige waarde.
1 percent is enkel bij echtscheiding of stopzetting wettelijk samenwonen.

Ook bij openbare verkoop 2,5 percent of 1 percent naargelang het geval.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Daveke

#3 , 10 jun 2016 08:16

Beste,

ik heb zelf een openbare verkoop afgedwongen (om mijn vermogen uit de woning te krijgen of om de woning terug te bekomen) die op het laatste moment is afgeblazen omdat mijn bod 15% hoger lag dan de geschatte waarde en de notaris mijn ex partner aandrong om dit aan te nemen .met als reden omdat op een openbare verkoop dit nooit geboden ging worden. Maar ik begreep vd notaris dat ik zelf op de openbare verkoop als buitenstaander gezien werd dus 10% registratierecht diende te betalen op de gehele woning dus niet over de helft.

daar komt nog eens bij dat de gang naar een openbare verkoop incl rechtsgang plm 2 jaar ging duren en uiteindelijk de kans was dat de advocaten er het beste vanaf kwamen en het gescheiden koppel met alleen maar frustratie en schuld achterbleef. zo is me persoonlijk medegedeeld door de notaris die door de rechtbank was aangesteld om de openbare verkoop in te leiden. uiteindelijk heeft het 1 jaar geduurd alvorens ik in mijn woning terug zat.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”