Vakantie dagen berekend op gewerkte dagen

Goele123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vakantie dagen berekend op gewerkte dagen

#1 , 13 jun 2016 10:48

Hallo allemaal,

Kan iemand mij aub een doorgeven hoeveel vakantiedagen je krijgt bij hoeveel gewerkte dagen?

Ik zoek iets zoals in de link hieronder, maar dan voor bedienden.
http://www.rjv.fgov.be/nl/content/de-ge ... ntieduur#1

Ik ben nu vast in dienst sinds maart 2016 en mijn vorig interimkantoor waar ik in 2015 voltijds mee heb gewerkt kan me hier geen duidelijk antwoord op geven. Ook van de payroll dienst krijg ik niet echt een duidelijk antwoord.

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 13 jun 2016 11:20

Hangt van verschillende factoren af.

Om te beginnen: wat is je werkschema?
Ik ga er gemakzuchtig even van uit dat je 38 uren/5 dagen werkt.

In dit geval krijg je 2 dagen per maand gewerkt.
Als je bent beginnen op 1 maart, heb je 10 maanden gewerkt: 20 dagen.
Per 6 dagen neem je 1 dag weg: -3 dagen: 17 dagen.

Ben je pas in maart zelf begonnen (geen volledige maand): 9 volle maanden gewerkt: 18 dagen.
Opnieuw 3 dagen in mindering brengen: 15 dagen.

Mocht je 6 dagen per week werken (ik ga er nu van uit dat je er 5 werkt) moet je die 3 dagen niet in mindering brengen.

En het kan zijn dat je meer dagen hebt dan dit, wat ik opsom is het wettelijke minimum.

Goele123
Topic Starter

#3 , 13 jun 2016 11:52

Hallo,

Misschien even ter verduidelijking.

Ik ben in januari 2015 voltijds beginnen werken via 'interim A' (40u/ 5dagen week).
Eind november 2015 ben in van werk veranderd en begonnen via 'interim B' (37u/ 5dagen week).
Ik wil nu graag weten op hoeveel verlofdagen ik recht heb in 2016. (of bij welke instantie kan ik dit duidelijk navragen?)

Wordt de berekening van aantal vakantiedagen gedaan op aantal gewerkte dagen of aantal gewerkte maanden?
Wat als ik een week vakantie heb genomen in een bepaalde maand (via interim is dit onbetaald en wordt er dus ook geen contract opgemaakt voor die week). Telt deze maand dan niet mee als volledige maand?

Reclame

denlowie

#4 , 13 jun 2016 13:08

Als je geen bediende bent kan je even met je identiteitskaart op de website van de verlof kas zien hoeveel verlof je heeft, RJV rijksdienst voor jaarlijkse vakantie !

Daar zie je ook de datum van uitbetaling.

http://rjv.be/nl/Onthaal
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Goele123
Topic Starter

#5 , 13 jun 2016 13:22

Als je geen bediende bent kan je even met je identiteitskaart op de website van de verlof kas zien hoeveel verlof je heeft, RJV rijksdienst voor jaarlijkse vakantie !

Daar zie je ook de datum van uitbetaling.

http://rjv.be/nl/Onthaal
Ik ben wel bediende dus helaas kan ik me daar niet informeren.

Blaatpraat

#6 , 13 jun 2016 13:27

Woeps, nu pas gezien dat je maart 2016 zei, ik ging uit van maart 2015.

Even bijsturen: wat ik zei, is nog steeds van tel, maar telt voor 2017, dus vanaf volgend jaar heb je verlofdagen.
In 2016 heb je geen betaald verlof.

Interimdagen tellen niet mee om vakantiegeld op te bouwen, aangezien het gedeelte vakantiegeld meteen in je loon verwerkt zit hierbij.
Waarvoor niet-interim-werknemers een jaar moeten werken om een 'pot' met geld op te bouwen die gebruikt wordt om je te betalen als je een verlofdag neemt, krijgen interim-werknemers dit geld meteen bij hun loon. Zelfde voor dubbel vakantiegeld.

Vakantiedagen worden berekend op maanden in geval van bedienden, en op dagen in geval van arbeiders.

Je bijkomende vraag ivm een week:
Als dit was gedurende je interimperiode, zal dit geen verschil uitmaken, aangezien je toen nog niet bezig was met vakantiedagen te sparen.
Als dit ondertussen was, zijn dit dagen die niet meetellen voor je verlofperiode. Hierdoor zul je een volledige maand kwijtspelen (2 dagen minder).
Dit laatste is natuurlijk strikt, kan zijn dat je werkgever hier niet in meegaat omdat het maar een weekje was, maar op zich hoeft deze niet.

de reden

#7 , 13 jun 2016 15:38

Ik ben nu vast in dienst sinds maart 2016 en mijn vorig interimkantoor waar ik in 2015 voltijds mee heb gewerkt kan me hier geen duidelijk antwoord op geven. Ook van de payroll dienst krijg ik niet echt een duidelijk antwoord.
als u een heel jaar hebt gewerkt(of gelijkgestelde dagen) heb je recht op 4 weken verlof, bezorg het vakantie attest(en) aan je huidige werkgever

3/30/1967
HOOFDSTUK II- Duur van de vakantie.

Afdeling I- Gewone vakantie.

Art. 60.De vakantieduur wordt vastgesteld op twee dagen per maand arbeid of met arbeid gelijkgestelde onderbreking, in dienst van een of meer werkgevers in de loop van het vakantiedienstjaar.

-----------------------------------------------
als u effectief 40u per week hebt gewerkt zonder (betaalde) compensatie dagen, kan u dit best laten onderzoeken door de inspectie van de sociale wetten of er geen overuren toeslag verschuldigd is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Goele123
Topic Starter

#8 , 13 jun 2016 17:26

Dus ik begrijp: voor bediende worden het aantal verlofdagen van 2016 berekend op het aantal gewerkte maanden in 2015 (en niet op het aantal gewerkte dagen).

@Blaatpraat: ter info, ik heb in 2016 wél betaalde verlofdagen. Het bedrag van deze dagen is afgetrokken van mijn loon.

Op mijn 'vakantie-attest vakantiejaar 2016 - Vakantiedienstjaar 2015' staat:
Aantal gepresteerde en gelijkgestelde dagen tijdens en na de arbeidsovereenkomst*:
* dagen na arbeidsovereenkomst kunnen zijn: betaalde feestdag na einde contract, afboeking van uren inhaalrust en uren arbeidsduurvermindering.

Maar in deze dagen zijn mijn opgenomen verlofdagen en teruggenomen feestdagen in 2015 NIET inbegrepen. Is dit wel correct? Want een verlofdag is toch een gelijkgestelde dag, zelfs voor interimmers?

Bestaat er geen instantie voor bediendes waar ik mijn het opgenomen verlofdagen in 2015 kan opvragen. Hier moet toch ergens een registratie van zijn?

Blaatpraat

#9 , 14 jun 2016 09:10

Je werkgever, of sociaal bureau.

Terug naar “Andere”