Kan meerdere permanente bewoningen?

Comic-Master
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kan meerdere permanente bewoningen?

#1 , 14 jun 2016 14:03

Beste,

Ik zit met volgende rudimentaie vraag: kan men op meerdere adressen in meerdere landen als permanente bewoning geregistreerd staan?

Voorbeeld: Als Belg leef, woon en werk ik in Belgie. Ik plan echter om een tweede woning te kopen, maar ik geef de voorkeur om een woning in Nederland te kopen.
In Nederland geldt echter de regel dat je voor sommige woningen een verguinning moet aanvragen om "recreatief" te wonen.

Maar als ik deze woning als permanente bewoning zou laten registreren, lijkt mij dat een pak minder gedoe. Kan ik dus in Belgie mijn hoofdverblijfplaats hebben en toch de tweede woning in Nederland als permanente bewoning registreren?

Ik vind veel artikels terug over permanente bewoning van recreatiewoningen maar dat is niet het geval in dit voorbeeld. Dit vond ik terug "De Wet op de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens geeft aan dat wanneer u gedurende een half jaar tenminste 2/3e van de tijd (4 maanden) in Nederland verblijft, u zich binnen 5 dagen na de aanvang van het verblijf moet laten inschrijven in de gemeente waar u uw woonadres heeft"

Betekent dit dan ook dat van zodra je meer dan 4 maanden verblijft in je tweede woning (wat bij mij het geval zou zijn) je dan ook spreekt over een permanente bewoning en je dus de woning niet betrekt als recreatieve woning (terwijl je wel hoofdverblijfplaats blijft behouden in Belgie).

Graag advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 14 jun 2016 15:59

Dan gaat men u als resident belasten op uw inkomen in NL en B... mogelijk daar ook rekening mee houden dat u op dat vlak van alles zal moeten gaan bewijzen
www.rechtenforum.nl
Laatst gewijzigd door Franciscus op 14 jun 2016 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie

#3 , 14 jun 2016 16:14

Vraag dit ook eens op het Nederlands juridisch forum
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”