Bejaarde veel te dure gsm aangesmeerd

bibaloa
Topic Starter

Bejaarde veel te dure gsm aangesmeerd

#1 , 24 jun 2016 02:54

Hallo,

een vriend van mijn oma is 2 weken geleden opgenomen geweest in het ziekenhuis.
Hij is nu een week terug thuis maar mentaal is hij allesbehalve helder. Ik help hem dan ook waar ik kan, hij had nieuwe frigo nodig dus ging ik met hem mee, etc.

Een paar dagen geleden is hij, zonder mij mee te vragen, gaan kijken naar een nieuwe gsm omdat zijn oude zoek is geraakt tijdens de tussenkomst van de brandweer om in zijn appartement te geraken.
In de winkel hebben ze hem een smartphone van 700€ kunnen aansmeren.
Moest het nu 200 of 300€ geweest zijn had ik er geen probleem van gemaakt, maar een bejaarde die duidelijk niet al te helder is een gsm aansmeren die veel te moeilijk is en veel te veel functies heeft en bovendien een hoog prijskaartje heeft. Nou ja, daar word ik gewoon kwaad van.

Ik vroeg me af of er een wettelijke bescherming is hiervoor zodat we het geld terug kunnen krijgen voor de gsm en een andere kiezen die beter past bij zijn noden.

Ter info: waar hij de gsm gekocht heeft weet ik niet maar ik vermoed een proximus-winkel aangezien hij er een proximus sim-kaart bij had.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simoib

#2 , 24 jun 2016 03:25

Je kan het toestel gewonnen binnen brengen als het nog binnen de 14 dagen is he ? Als die handelingsonbekwaam en dat is vastgeld dan kan je de relatieve nietigheid inroepen. Ze beschermen de private belangen als het ware, de nietigheid kan enkel ingeroepen worden door de persoon die beschermd wordt zelf. Ik weet niet of dat op je oma van toepassing is kan ik niet met zekerheid zeggen, voor de minderjarige kan je deze regel wel inroepen. Voor je oma vrees ik er een beetje voor..

bibaloa
Topic Starter

#3 , 24 jun 2016 03:32

Het is niet voor mijn oma maar voor een vriend van haar. Bewijzen dat hij in het ziekenhuis heeft gelegen zijn er zowizo. Hij is niet handelingsonbekwaam, denk ik toch, aangezien hij toegelaten is met de auto te rijden. Hij is echter niet helder van geest tijdens gesprekken. Ik heb de gsm voor hem moeten instellen, en hij zei me dat hij moet kunnen bellen en berichten lezen/sturen. Daar heb je toch geen smartphone van 700€ voor nodig? Hij kent niets van zo'n zaken, tv, gsm, etc. En als iemand hem zegt "dit is de beste" denkt hij er niet verder bij na.

Reclame

simoib

#4 , 24 jun 2016 03:37

Dan vrees ik ervoor. De vriend van je oma heeft gewoon een geldige overeenkomst afgesloten met de winkelier. Het is niet aan mij of aan jou om te zeggen dat je 'vriend van je om' niet helder van geest is, dat moet vastgesteld worden door de juiste geneesheer en dan dient er een hele procedure door lopen te worden. Ik vrees er een beetje voor.. Anders even wachten tot iemand antwoord geeft.

bibaloa
Topic Starter

#5 , 24 jun 2016 03:39

Jup, ik wacht nog even op een antwoord hier ;) Allesinds, morgenvroeg bel ik eens naar test-aankoop. Die kunnen me misschien wat uitleg geven hierover.

puttemanp

#6 , 24 jun 2016 07:27

Je kan het toestel gewonnen binnen brengen als het nog binnen de 14 dagen is he ?
Opgepast: voor aankopen in een winkel is er GEEN wettelijke bedenktermijn. Deze is enkel geldig voor online aankopen!

P.

mjers

#7 , 24 jun 2016 08:18

Jup, ik wacht nog even op een antwoord hier ;) Allesinds, morgenvroeg bel ik eens naar test-aankoop. Die kunnen me misschien wat uitleg geven hierover.
Antwoorden van simoib zijn correct.
Dit is een perfect geldige overeenkomst. U kan er niets tegen beginnen.
Behalve inderdaad de klantvriendelijkheid van die winkel in vraag stellen .

sloeberken

#8 , 24 jun 2016 09:28

Zou toch even naar die winkel gaan, en vragen of ze zo klantvriendelijk zijn, om deze gsm om te wisselen in een aangepaste gsm voor deze mens.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”