vruchtgebruik na opname rusthuis

noelis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik na opname rusthuis

#1 , 05 jul 2016 08:25

Hey,

de vriendin van ons overleden oma gaat erop achteruit.
Aangezien ze geen familie meer heeft proberen wij haar te helpen.

Sinds een tiental jaar is ze weduwe. Ze heeft nog vruchtgebruik op het huis van haar overleden man. De erfgenamen van dat huis zijn de dochters van haar echtgenoot uit een vorig huwelijk. Een mix van eenzaamheid, ouderdom en de slechte staat van het huis doet ons denken aan een rusthuis opname. Ze slaapt in de living op een reisbed omdat ze de trap niet meer op kan. In de kelder staat 30cm water. Ze kan met moeite naar de winkel.

We gaan samen met het OCMW bekijken of ze opgenomen kan worden in een rusthuis. De vraag is wat er dient te gebeuren met de woning. Voor verhuur denken we dat de kosten hoger gaan zijn dan de inkomsten. Verkopen kan niet want het is vruchtgebruik. Leegstand is ook nutteloos.

Bestaat er een manier om het huis over te dragen aan de wettelijke erfgenamen voor er een overlijden is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 jul 2016 13:38

Een gezamenlijke verkoop , samen met de blote eigenaars, is de aangewezen oplossing. Die vrouw krijgt bij de verkoop een vergoeding voor haar vruchtgebruik. Die som kan/zal/moet gebruikt worden voor de kosten van het rusthuis. Indien het vruchtgebruik niet op de normale wijze ( = huur) kan ten gelde worden gemaakt, kunnen die dochters misschien aangesproken worden voor bijdrageplicht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

noelis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2016 14:08

Bedankt Wanton, het is weliswaar zo dat het niet de vrouw haar dochters zijn. Ze zijn van het vorige huwelijk. Er is ook nooit contact geweest met hen.

Reclame

wanton

#4 , 06 jul 2016 14:22

Ik blijf erbij dat een verkoop toch voor de waarde van het vruchtgebruik een concreet bedrag opbrengt.
Toet-anch-Amon

wolf2

#5 , 06 jul 2016 17:39

Ze kan altijd gratis afzien van haar vruchtgebruik. Een gemotiveerde brief volstaat; laten registreren aan 50 euro.
De blote eigenaars worden dan volle eigenaars.
Is uiteraard definitief.

wanton

#6 , 07 jul 2016 10:56

Had ik ook aan gedacht, best wolf. Maar gezien het OCMW betrokkene is - zeker als er onvoldoende inkomsten zijn voor de onkosten van het rusthuis - , denk ik dat die niet akkoord gaan zijn om dat vruchtgebruik af te staan. Zij wensen dat de residenten die van hen afhangen, alle mogelijkheden om eigen inkomsten/tegoeden te hebben benutten. OCMW gaat niet bijdragen als iemand anders de profijten bekomt.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”