Bezwaar bij de procureur des Konings

Bestuurder uit Nl
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bezwaar bij de procureur des Konings

#1 , 07 jul 2016 09:22

Gisteren ontving ik schrijven van het parket van de procureur des Konings. Ik heb daar schriftelijk bezwaar tegen gemaakt.
Indien men akkoord gaat met mijn bezwaar, ontvang je daar dan wel een reactie op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bestuurder uit Nl
Topic Starter

#2 , 07 jul 2016 09:55

Ik zal een toelichting geven op de situatie.

Op 17 april jongstleden heb ik een bezoek gebracht aan Antwerpen (Berchem) de straat waar ik normaal gesproken moet zijn, was niet bereikbaar. Dus heb ik elders geparkeerd en mijn weg verder te voet voortgezet.
Vanuit het adres waar ik moest zijn, ben ik samen met een ander teruggelopen naar de auto en zijn wij gaan rijden richting Kontich. Aangekomen bij de kruising van de Grote Steenweg met de Ringlaan heb ik mijn snelheid verlaagd en wilde stoppen voor het rode licht. Echter werd op dat moment het verkeer ter plaatse geregeld door een agent. Dit i.v.m. de marathon van Antwerpen.
De agent gaf mij duidelijk een aanwijzing om door te rijden, wat ik dan ook deed. Er namelijk van uitgaande dat ook in België aanwijzingen van een agent boven verkeerstekens en verkeersregels gaan.

Echter ontving ik enige dagen na het voorval een schrijven van de Lokale Politie Antwerpen met daarin de overtreding: rijden door rood licht. In eerste instantie kon ik mij het rijden door een rood licht niet herinneren en heb ik telefonisch contact opgenomen met de politie. Ik kreeg een alleraardigste dame aan de lijn, want ik zei: als u het geconstateerd heb (foto), neem ik aan dat het ook zo is.
De dame wist mij wel bij benadering aan te geven dat de hoogte van het bedrag om en nabij de € 175,00 zou liggen.

Ik zou vanzelf een overschrijvingsopdracht ontvangen. Maar kort na het telefonisch overleg realiseerde ik, mede kijkende naar de datum en tijdstip, waar het zich heeft afgespeeld. Wederom contact gezocht met de dame en die gaf aan dat ik het mocht vermelden op de bijlage en deze kon retourneren. Wat ik ook gedaan heb.

Maar tot mijn verbazing ontving ik dus gisteren een afwijzing op mijn reactie middels het antwoordformulier.

Aangezien ik het dus niet eens ben met het vervolgen van het openbaar ministerie / parket van de procureur des Konings, het geheel gisteren ruimer op papier gezet en verzonden.

Ik wacht geduldig af.

mava105

#3 , 07 jul 2016 11:26

Gaat het wel over hetzelfde kruispunt? Politie met toch weten van welk uur tot welk uur het verkeer door een agent werd geregeld, en dat hierdoor de flitspaal overbodig werd.

Reclame

Bestuurder uit Nl
Topic Starter

#4 , 07 jul 2016 13:28

Beste mava105,

Ja, het gaat wel degelijk over het door mij beschreven kruispunt.

Toen ik er met de dame van de politie in Antwerpen over sprak, en vroeg schakelt men op zo'n moment de flitspaal niet uit, was haar antwoord: nee dat doet men niet.

Franciscus

#5 , 07 jul 2016 13:45

Wat was uw snelheid?

Bestuurder uit Nl
Topic Starter

#6 , 07 jul 2016 14:39

Beste Franciscus,

Max. toegelaten snelheid: 70km/u
Gemeten snelheid: 47km/u
Gecorrigeerde snelheid: 41 km/u

Bestuurder uit Nl
Topic Starter

#7 , 07 jul 2016 14:50

Gaat het wel over hetzelfde kruispunt? Politie met toch weten van welk uur tot welk uur het verkeer door een agent werd geregeld, en dat hierdoor de flitspaal overbodig werd.
mava105,

Ik heb nog even op het aanvankelijk proces-verbaal gekeken en daar staat ook: Grote Steenweg kruispunt met Ringlaan.

Franciscus

#8 , 07 jul 2016 15:08

Dan gaan de flitstoestellen af. Grote Steenweg kruispunt Ringlaan -Fruithoflaan
Normaal kan de dienst verkeer van politiezone Antwerpen aan de hand van de gegevens radiocommunicatie weten of daar op dat ogenblik politie op het kruispunt aanwezig was. Bel politie Antwerpen en vraag hen de communicatie na te gaan van de aangestuurde ploegen.
PVK -- was het een wagen of motorrijders die er stonden ... Politie Antwerpen draagt al gele fluo vesten.
Kan een een verkeersondersteuningseenheid geweest zijn van een van de afdelingen die hebben echter geen motorrijders.

Bestuurder uit Nl
Topic Starter

#9 , 07 jul 2016 15:38

Beste Franciscus,

Mijn dank voor jouw reacties en info.

Allereerst voor de beeldvorming.
Ik ben ter plaatse zeer goed bekend. Van maart 1995 tot november 1999 heb ik in de Fruithoflaan gewoond. En ik kom er nog vele malen per jaar.

Dat de flitscamera zijn werk heeft gedaan is duidelijk, want daarop is de overtreding gebaseerd. Nu staat er in het schrijven van gisteren dat er een mogelijkheid is om het dossier te raadplegen. Maar mag ik dat alleen doen, of moet ik mij laten vergezellen van een advocaat. Dat laatste zie ik niet zitten. Is alleen maar kosten verhogend.

In al de jaren (en dat zijn er veel) dat ik België bezoek is dit mijn tweede opgelegde boete. De eerste was medio juli 1995 en die zaak heb ik laten voorkomen bij de rechtbank in Antwerpen.
De toenmalige mevrouw de rechter stelde mij in het gelijk en moest ik uiteindelijk alleen een administratieve bijdrage betalen.

Of het mij deze maal weer tot een bezoek aan de rechtbank brengt hangt af van de reactie van het parket van de procureur des Konings.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat het allemaal per fysieke post moet. Waarom kan dit anno 2016 niet digitaal.

Als jij en anderen mijn casus lezen, gaat het mij echt niet om gelijk te krijgen. Ben ik in fout, dan betaal ik de € 175,00.

Maar ik blijf erbij. De aanwezige agent sommeerde mij niet te stoppen, maar door te rijden.

Wat ook nog mogelijk is, is dat mijn uitleg op het antwoordformulier onvoldoende was en mijn uitgebreider schrijven van gisteren meer duidelijkheid schept.

Bestuurder uit Nl
Topic Starter

#10 , 07 jul 2016 17:54

Indien gewenst, hoor ik graag of er behoefte is naar het verloop.

Franciscus

#11 , 07 jul 2016 18:46

Dat mag steeds.

Bestuurder uit Nl
Topic Starter

#12 , 08 jul 2016 16:32

Ga ik zeker doen.

Bestuurder uit Nl
Topic Starter

#13 , 08 jul 2016 16:59

Voor mij wel vreemd dat niemand op deze opmerking reageert.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat het allemaal per fysieke post moet. Waarom kan dit anno 2016 niet digitaal.

Maxime03

#14 , 08 jul 2016 17:22

Welkom in het stugge gerechtsapparaat van België.

Franciscus

#15 , 08 jul 2016 23:06

O, O, O men kan zelfs al mailen naar elkaar ....alleen niet altijd en naar iedereen.
En ook niet van eender welke computer.
Er zijn al computers zelfs in de rechtszalen... ook al worden die dikwijls niet opgezet. 8_)
In sommige griffies moet de advocaat nog alles opschrijven op andere laat men foto's toe of inscannen.
Ik weet dat in NL van het ogenblik dat een dossier wordt vrijgegeven dit volledig digitaal ter beschikking staat van alle partijen.

Als een dossier van eerste aanleg naar beroep gaat wordt dikwijls een kopie doorgestuurd - 35 kartons à 2000 blz per karton en dat via de post.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”