Minderjarige laten uitkleden?

cedricdl
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Minderjarige laten uitkleden?

#1 , 11 jul 2016 20:56

Hallo

Een paar maanden geleden was ik op een festival en werd ik gecontroleerd door 2 bob's die vermoedden dat ik cannabis op zak had.

Ze lieten me volledig uitkleden tot ik toegaf dat er iets in mijn onderbroek zat.

Mijn vraag is nu, is het legaal om een minderjarige zich zomaar te laten uitkleden op basis van een vermoeden zonder ouders/voogd erbij?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 11 jul 2016 21:03

bob's? Die zijn volgens mij al zo'n 20 jaar afgeschaft..

asperger

#3 , 11 jul 2016 21:05

't zal 20 jaar geduurd hebben vooraleer TS uit zijn roes is ontwaakt....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Franciscus

#4 , 11 jul 2016 23:05

Geen onderzoek aan het lichaam dus perfect mogelijk is een gerechtelijke fouillering.
Zelfs door een inspecteur die in dit geval gezien de omstandigheden - als het in een afgesloten ruimte betreft en personen van hetzelfde geslacht - toegelaten is.
Onder de 14 jaar zou het iets anders zijn want dan dient zo wie zo procureur des Koning in kennis gesteld te worden en mogelijk het verwittigen van een vertrouwenspersoon.
Feit dat betrokkene zich dan zo wie zo al bevind opeen plaats waar hij of zij niet binnen mocht.

Vraagsteller zal vermoedelijk FGP bedoelen of recherche maar dat kan ook van een lokale zone zijn.

eylis

#5 , 12 jul 2016 10:05

even of-topic...en wat zijn bob's? Ik dacht dat dit bestuurders waren die niet gedronken hadden? Ik zou me pas écht zorgen maken als diegene die me fouilleert wél gedronken had....

denlowie

#6 , 12 jul 2016 10:43

BOB = Belgische Opsporings Brigade
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke

#7 , 12 jul 2016 11:07

Onderzoek aan het lichaam kan enkel: bij betrapping op heterdaad van een misdrijf, of na toestemming van een onderzoeksrechter en door de kamer van in beschuldigingstelling.
art. 44, 002 wetboek van strafvordering.

maw een officier van de politie kan louter op vermoeden van drugsbezit niet overgaan tot een onderzoek aan het lichaam. Wanneer TS zichtbaar drugs zou in zijn bezit of gebruikt of verhandeld hebben kan dit natuurlijk wel.

giserke

#8 , 12 jul 2016 11:10

En je kan ten alle tijde de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon eisen.

eylis

#9 , 12 jul 2016 11:16

goede raad voor poster: u zegt het zelf: "ze lieten me volledig uitkleden tot ik toegaf dat ik iets in mijn onderbroek had zitten". Ik versta hieruit dat ze u niet manu militari ZELF uitgekleed hebben, maar u verbaal aanspoorden uw kleding uit te trekken of het geestesverruimend middel te overhandigen. U kledde zichzelf dus uit, of liever u heeft dan zelf maar de drugs uit uw onderbroek tevoorschijn getoverd. Ik denk dat het niet verstandig is om hier een zaak voor aan te vatten. Immers: blijkbaar hadden de dienaars der wet al in het oog dat u gebruikte of ging gebruiken en dat u iets op uw lichaam verborgen had. Tja....

giserke

#10 , 12 jul 2016 12:00

Hm het gaat om een minderjarige, Maw ze hadden een vertrouwenspersoon MOETEN aanspreken en zeker niet op eigen houtje de verdachte onder druk zetten om zich uit te kleden..
Het was enkel op vermoeden dus. Van heterdaad is hier zeker geen sprake, toch zeker niet genoeg waarvoor ze van een onderzoeksrechter toelating zouden krijgen.

Ik ben bijna zeker dat een beetje advocaat die agenten keihard kan aanpakken.

Aan TS, als je nog veel het kieken gaat uithangen met drugs, ga je nog dikweils eens in uw blootje mogen staan voor de flikken

LeenW

#11 , 12 jul 2016 12:29

Ik denk dat een rechter wel eens kan oordelen dat als je denkt oud genoeg te zijn om drugs te gebruiken, je ook oud genoeg bent om zonder vertrouwenspersoon gedeeltelijk uitgekleed te worden.

giserke

#12 , 12 jul 2016 12:44

Ik denk dat denken geen rol speelt. De rechtbank zal sowieso de wetten en procedures moeten respecteren.
TS IS minderjarig, en de bewijzen voor betrapping op heterdaad zullen echt wel concreet moeten geweest zijn, wat al een probleem is door de afwezigheid van een vertrouwenspersoon.
Of die agenten zullen moeten beschikken over een toelating van de onderzoeksrechter.

De kans dat een advocaat weg komt met aan te tonen dat de onderzoeken at random gebeurt zijn op een festival, acht ik zeer reëel.
Zeker als gedreigd werd met de de fysieke integriteit van de verdachte tijdens een ondervraging in gedrang te brengen (want dat is naakt fouilleren)

LeenW

#13 , 12 jul 2016 14:11

TS was niet naakt, hij had minstens nog zijn onderbroek aan.

giserke

#14 , 12 jul 2016 14:16

ja sjans hé dat hij zijn onderbroek nog aan had?

LeenW

#15 , 12 jul 2016 14:39

Dat maakt toch een hemelsbreed verschil?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”