Schuldsaldoverzekering na scheiding.

Joeri_J
Topic Starter

Schuldsaldoverzekering na scheiding.

#1 , 14 jul 2016 16:20

Beste,

Ik stel me de vraag hoe volgende zou verlopen.

Man & Vrouw hebben een woning, lening hierop, SSV met elk 100% dekking.

Man & Vrouw hebben kinderen,
gaan uit elkaar, maar beslissen de woning in onverdeeldheid te laten en de lening samen verder te blijven afbetalen.

Wat als de man (of vrouw) komt te overlijden?

De SSV betaald de lening eigenlijk niet af, maar geeft gewoon een bedrag gelijk aan de lening op dat moment,
zodat deze afbetaald kan worden,
maar valt deze SSV niet in de erfenis? en gaat deze naar de kinderen?

Zodat de andere partner nog steeds met lening blijft zitten?

Iemand antwoord op hoe dit juist/exact verloopt?
Of moet er iets extra genoteerd/geschreven worden?

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2016 16:28

Ik denk niet dat je de SSV mag beschouwen als deel van de erfenis. Als één van de gescheiden partners overlijdt, zal de SSV de lening verder afbetalen (in één keer volledig aflossen), zodat het huis volledig afbetaalt is. Aangezien het huis op dat moment van twee personen is, waarvan er één sterft, zal het eigendomsrecht van die éne persoon (helft van het huis dus), naar de wettelijke erfgenamen gaan (de nieuwe echtgenoot / echtgenote, de kinderen, ...) en zullen deze laatste succierechten moeten betalen op de helft van de waarde van het huis, zou ik zo denken?

Daarna zit je dan wel met de situatie dat het huis mogelijk in onvrijwillige overdeeldheid is, waardoor andere, overlevende eigenaar wel in de problemen kan komen (zal dan de erfgenamen moeten uitkopen, zich laten uitkopen door de erfgenamen, of het huis openbaar laten verkopen en de opbrengst verdelen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”