ontbreken signalisatie fietsenparking

kaatb
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ontbreken signalisatie fietsenparking

#1 , 13 jul 2016 13:26

Beste,

Hopelijk kan iemand van jullie mij advies geven omtrent mijn probleem. Vorige vrijdag 8juli was het in leuven beleuvenissen. Ik had mijn fiets, zoals altijd, op de fietsenparking gezet op de vismarkt. De rest van de markt is parking en op de parkeerplaatsen van auto's stonden effectief borden dat auto's niet mochten parkeren. Op de fietsenparking, die los ligt van de autoparking, waren geen borden gezet. Nu hebben ze toch mijn fiets weggehaald en naar de centrale werkplaats gebracht. Ik ben die enkele dagen later gaan ophalen en er is schade nl twee spaken in mijn achterwiel zijn gebroken. Ik heb de ombusdienst van stad Leuven gecontacteerd en zij beweren dat het voldoende is van een politieverordening op te hangen in het gemeentehuis en deelgemeentehuizen en dat het dan maar geweten moet zijn.

Kan dit zomaar?

Ik ga ook aangifte doen bij mijn gezinspolis, alleen moet ik kunnen bewijzen dat zij schuld hebben aan de schade van mijn fiets, door direct bewijzen of objectieve getuigen. Hebben jullie een idee wat hieronder valt?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 13 jul 2016 21:40

Als de ganse vismarkt tot het 'marktplein' waar de activiteiten behoort dan is het parkeren inderdaad overal verboden.
Mogelijk bent u toch ergens een tijdelijk bord voorbijgereden
In onze worden dan bv borden C3 gezet zoals bij markten
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /251-art68
In het gemeentelijk reglement zal staan dat er dan ook nergens mag geparkeerd worden.

Vorig week-end was het Tall Ship en dan was alles afgesloten en mocht er geen verkeer ook geen fietsers meer door - parkeerzones ook voor fietsen waren buiten het voetgangersgebied.

In uw zaak was de autoparking specifiek verboden maar de fietsstalling niet ..
Best eens het gemeentelijk reglement erop nalezen en specifiek het reglement rond Leuven Beleuvenissen.

mava105

#3 , 14 jul 2016 12:03

In Leuven heeft men momenteel een wettelijk goedgekeurd bord om parkeren van fietsen te verbieden.
De fietsersbond had klacht ingediend bij de rechtbank tegen het voorheen gebruikte bord (waarbij slechts 30 € boete diende betaald te worden)
Ondertussen is er een wettelijk goed gekeurd bord. Alleen is de boete opgelopen tot 55 € (omdat het een gasboete is geworden)
Zal die fietsers leren de wegcode te respecteren.

Reclame

Franciscus

#4 , 14 jul 2016 20:48

Welk bord is dat dan want bij mij weten is de wegcode nog niet de bevoegdheid van gemeenten?

Maxime03

#5 , 14 jul 2016 22:11

In Leuven heeft men momenteel een wettelijk goedgekeurd bord om parkeren van fietsen te verbieden.
De fietsersbond had klacht ingediend bij de rechtbank tegen het voorheen gebruikte bord (waarbij slechts 30 € boete diende betaald te worden)
Ondertussen is er een wettelijk goed gekeurd bord. Alleen is de boete opgelopen tot 55 € (omdat het een gasboete is geworden)
Ook dit bord is afgekeurd. Men is ondertussen verplicht om te werken met tijdelijke politieverordeningen. Ik heb een beetje zitten zoeken maar heb ondertussen de tijdelijke politieverordening gevonden op de website van Leuven. De politieverordening inzake Beleuvenissen is beslist op 24/06 en gepubliceerd op 27/06. http://www.leuven.be/binaries/2016_205_ ... -85396.pdf Hierin staat duidelijk vermeld dat het verboden is om fietsen te plaatsen in bepaalde straten en bepaalde fietsenstallingen. Volgens de GAS-wetgeving van Leuven (Art 775 en 778) mogen de fietsen ontruimd worden bij hoogdringendheid en bij het aankondigen van een tijdelijke politieverordening. Ook staat er in Art 778 dat de gemeente niet verantwoordelijk kan gesteld worden voor de eventuele schade aan de fiets, alsook niet voor het doorknippen van bvb een slot.

Ik vrees dus dat er weinig kan gedaan worden en dat je zelf zal moeten opdraaien voor de kosten.
Hoe de stad Leuven de politieverordening bekend maakt is mij onbekend maar ook hier kan weinig aan gedaan worden.

Didymus

#6 , 15 jul 2016 09:51

Sorry, maar dit is echt de wereld op z'n kop. Het is de stad Leuven die nieuwe verkeersborden uitvindt en denkt boetes te kunnen uitdelen op basis van onbestaande borden. Het ergste van al is dat ze er zelfs niet voor terugschrikken om in cassatie te gaan (uiteraard op kosten van de belastingbetaler) wanneer ze bot vangen in de rechtbank. Ik zou in ieder geval niet graag inwoner van Leuven zijn...
"sowieso" schrijf je zo.

mava105

#7 , 15 jul 2016 12:13

Heb jij ooit al die rommel zien liggen op het Martelrenplein? Dan zal je begrijpen dat hier een eind moet aan komen, om eender welke wijze. En het zijn de fietsers die hier de wegcode overtreden omdat ze te lui zijn om 200 meter te gaan tot aan een fietsenparking. En kom niet met het argument dat er geen plaats is. Bij iedere controle door politie blijkt dat er nog honderden lege rekken zijn.

Didymus

#8 , 15 jul 2016 13:11

Ik heb 4 jaar lang ±4 keer per week en 2 maal per dag die puinhoop gezien, ja, en er is zeker wel een plaatstekort.

Je weet toch wat de stad daarover zegt? Fietsers moeten hun fiets maar onder het Pieter De Somerplein achterlaten. Dat is verdorie 800m verder.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Andere”