Afstand erfenis

Matheo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afstand erfenis

#1 , 16 jul 2016 20:30

Beste

Ik heb een vraag i.v.m. het afstaan van een erfdeel.
Het is zo dat mijn moeder in een erfenis verdeling zat over de eigendom van haar ouders (successierechten betaald) Er is nooit tot verdeeldheid gekomen aangekomen 1 van de 4 partijen dwars ligt. Het gaat om een boerderij met grond erbij, hierop is er ook een pacht (door een landbouwer, de dochten van dezelfde erfgename). 3 jaar gelden is mijn moeder echter gestorven (2013) en is het deel van mijn moeder overgekomen naar mij, mij zus en vader (successierechten betaald). Wij hebben die aanvaard aangezien mijn moeder en vader ook zelf eigendommen bezitten en zodanig ook de erfenis van haar ouder (mijn grootouders). De vraag is echter of ik mij alsnog kan laten aftekenen van het erfdeel van mijn moeder dat van haar ouders kwam?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jul 2016 21:24

Neen. Het is alles verwerpen of niets verwerpen.
Men kan niet selectief verwerpen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#3 , 16 jul 2016 22:50

Waarop wacht jij om de verkoop te vragen van het betreffende goed? Men is niet verplicht in onverdeeldheid te blijven volgens de wet. Als de pachter niet bereid is om het goed zelf te kopen, kan jij de openbare verkoop vorderen. Misschien is een stevig gesprek al voldoende tot enige tegemoetkoming.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”