failliet cafe - Gelden spaarkas

Cuervo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

failliet cafe - Gelden spaarkas

#1 , 17 jul 2016 16:40

Wat gebeurt er met de gelden van een SPAARKAS, georganiseerd door het cafe, met een reglementair bestuur, en statuut, wanneer het cafe failliet gaat of zijn failliet of onvermogen aanvraagt ?
Gaan die mee in het failliet of kunnen die door het bestuur uit- of terugbetaald worden aan de spaarders ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 17 jul 2016 17:48

Volgens mij is dit een feitelijke vereniging, dit zal te zien zijn hoe de curator daar zal over beslissen als hij het PV van inventaris opmaakt.

Waar worden die gelden gestort en op welke naam ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox

#3 , 18 jul 2016 10:48

Ik heb eerlijk gezegd het concept van zo een spaarkast café nooit begrepen. Je gaat toch ook niet naar de bank om een pintje te drinken?

On topic, voor zover ik zo een spaarkas heb begrepen is het uiteindelijk de cafébaas die als tussenpersoon geld spaart in naam van de klanten bij de bank. Administratief is de bank verplicht om alle wettelijke gegevens, waaronder een copy van de identiteitskaart, van de deelnemers te hebben, waardoor deze transactie dan ook eerder gezien zal worden als zijnde tussen bank en deelnemers en niet op de balans van het café zal komen te staan.

Reclame

denlowie

#4 , 18 jul 2016 13:10

Voor zo ver ik in het verleden gezien heb, worden de gelden einde maand na de lichting, gestort op een aparte rekening, dit kan op naam van de café baas zijn, maar ook ook naam van de feitelijke vereniging van de spaarkas.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”