Wat bedoel je met 'omgekeerde bewijslast'?M.a.w. een vermoeden dat het een schenking is (met omgekeerde bewijslast).
Ik begrijp nog altijd niet wat de al dan niet aantasting van de reserve te maken heeft met een schulderkentenis.
Wat bedoel je met 'omgekeerde bewijslast'?M.a.w. een vermoeden dat het een schenking is (met omgekeerde bewijslast).
Ik ben toch een beetje geschrokken dat het zo eenvoudig kan zijn om de wettelijke devolutie te omzeilen (zelfs reservataire erfgenamen hun erfdeel te ontnemen) met bedrog. Indien de schulderkentenis dateert van lang voor het overlijden is de bewijslast voor de benadeelde wel erg zwaar of zelfs onmogelijk.De advocaat schreef in zijn advies:
Iets zoals een verdoken erfenis (cfr. uw e-mail) bestaat niet. Wat u vermoedelijk
bedoelt is dat het gaat om een verdoken schenking aan uw stiefmoeder. Dit zou in
casu kunnen bestaan door het zich schuldig erkennen voor een som die men in
werkelijkheid niet heeft ontvangen en dit om de andere te begiftigen. U kan dit
standpunt innemen doch de bewijslast ligt bij u. Een schenking wordt immers niet
vermoed. [...].
Dit lijkt dus correct te zijn.
Idd!! Ik ben er kotsmisselijk van! Ik heb al 3 advocaten aangesproken en die zeggen alle 3 iets anders... Dus ik moet Russische roulette spelen dan??Begrijp ik dan goed uit dit verhaal dat wettelijk samenwonenden als volgt kunnen doen: partner A schrijft een schuldbekentenis voor X bedrag uit zodat bij zijn/haar overlijden partner B een totaal bedrag uit de erfenis voor de kinderen van A kan ontrekken? En omgekeerd zou partner B dat dus ook voor partner A kunnen doen ten andele van haar/zijn kinderen? tsss....
Zo heb ik het toch ook begrepen.Begrijp ik dan goed uit dit verhaal dat wettelijk samenwonenden als volgt kunnen doen: partner A schrijft een schuldbekentenis voor X bedrag uit zodat bij zijn/haar overlijden partner B een totaal bedrag uit de erfenis voor de kinderen van A kan ontrekken? En omgekeerd zou partner B dat dus ook voor partner A kunnen doen ten andele van haar/zijn kinderen? tsss....
Zou dit dan enkel gelden voor samenwonenden?
indien u afstand doet van de erfenis, dan gaat die naar de staat. Maar ik vermoed dat de schuldvereffening sowieso zal plaatshebben en dat de staat haar dan zal betalen.+ het is eigenlijk geld die ze nooit ging ontvangen... het komt haar nu goed uit omdat mijn vader is gestorven aan kanker. Indien hij 85j was geworden... ging de som nog astronomischer zijn en ging ik of mijn kleinkinderen zowiezo daar afstand van genomen hebben, dus ze ging nooit dat geld gezien hebben.
Vraag mij eigenlijk af of deze schuldbekentenis zowiezo wel geldig is mits die percentage erop staat terwijl dit niet mag...
- dit briefje kon vorige week geschreven zijn... indien je niets te verstoppen hebt bewijs het dan. U weet even goed als ik dat dit bedrog is.Als er een naar de vorm geldige schulderkenning is geldt deze als bewijs. Er is dus een bewijs: de schulderkenning.En zij moet niets kunnen bewijzen dan...
In andere juridische zakens heb je toch ook bewijs nodig...
indien u afstand doet van de erfenis, dan gaat die naar de staat. Maar ik vermoed dat de schuldvereffening sowieso zal plaatshebben en dat de staat haar dan zal betalen.+ het is eigenlijk geld die ze nooit ging ontvangen... het komt haar nu goed uit omdat mijn vader is gestorven aan kanker. Indien hij 85j was geworden... ging de som nog astronomischer zijn en ging ik of mijn kleinkinderen zowiezo daar afstand van genomen hebben, dus ze ging nooit dat geld gezien hebben.
Vraag mij eigenlijk af of deze schuldbekentenis zowiezo wel geldig is mits die percentage erop staat terwijl dit niet mag...