Wel of niet co-fiscaal co-ouderschap?

Joeri_J
Topic Starter

Wel of niet co-fiscaal co-ouderschap?

#1 , 27 jul 2016 15:46

Beste,

Ik zit al even te zoeken naar de verschillen om te motiveren om wel/niet voor fiscaal co-ouderschap te gaan.
( http://ouders.tweehuizen.be/content.aspx?PageId=247 )

Gelet er nog kind naar de crèche gaat en het loon niet helemaal exact gelijklopend is vroeg ik me af hoe je dit juist bepaald/berekend welk het voordeligste is? (1j & 4j)

verbeter/voeg gerust toe aan onderstaande redenering / feiten opsommingen.

niet fiscaal co-ouderschap:
  • - ouder met minste loon zet best beide kinderen (2) ten lasten
    - via http://calc.oletr.net/renard.htm (50000€ vs 30000€, 50% beide kinderen, 3150€ kindergeld gekregen door partner met minste inkomen) kom ik op 50€/maand (op dit moment, te herzien jaarlijks)
    - partner met minste kan alles 100% aftrekken van belastingen (crèche etc)
    - partner met hoogste kan 80% van betaalde bijdragen (zolang genoteerd in de EOT) aftrekken van de belastingen
    • - is hier een grens?
fiscaal co-ouderschap:
  • - beide ouders zetten beide kinderen te laste
    - beide ouders krijgen fiscaal de helft en kunnen elk ingeven wat ze wensen
    - extra betalingen (opgenomen in EOT) zijn niet fiscaal af te trekken
    - wat met de bijdrage van 50€/maand berekend via methode Renard ?
en er zullen misschien nog zijn, dus geef gerust info als je wenst...

Wat zijn de argumenten om wel voor fiscaal co-ouderschap te gaan?
en welke juist voor het andere?
(of tegen argumenten)

Zowel nu als op lange termijn...

Los van de theoretische uitleg zie je op den duur niets meer door het bos...

ervaringen/meningen zijn dus meer als welkom!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35

#2 , 28 jul 2016 07:40

niet fiscaal co-ouderschap:

- ouder met minste loon zet best beide kinderen (2) ten lasten : Ook ouder met hoger loon kan kinderen ten laste nemen. Of je kan ook elk een kind ten laste nemen.
- via http://calc.oletr.net/renard.htm (50000€ vs 30000€, 50% beide kinderen, 3150€ kindergeld gekregen door partner met minste inkomen) kom ik op 50€/maand (op dit moment, te herzien jaarlijks) : Bij 50% beide kinderen, komt overeen met gelijk huisvesting van de kinderen, dus verblijfsco-ouderschap, Dan wordt er meestal geen bijdrage/alimentatie betaald.
- partner met minste kan alles 100% aftrekken van belastingen (crèche etc) : Partner die kinderen ten laste heeft kan inderdaad opvang inbrengen, niet meer dan € 11,20 per dag, waarvan de belastingvermindering 45% is.
- partner met hoogste kan 80% van betaalde bijdragen (zolang genoteerd in de EOT) aftrekken van de belastingen
- is hier een grens? : Nee er is hier geen grens, alimentatie en bijkomende kosten kunnen door de partner die niet de kinderen ten laste hebben ingebracht worden. Deze moeten inderdaad vermeld staan in de EOT en op regelmatige tijdstippen betaald worden. Uiteindelijk blijft er zo'n 40% à 45% netto over bij de belastingen.

fiscaal co-ouderschap:

- beide ouders zetten beide kinderen te laste : Nee, één ouder heeft de kinderen ten laste, maar deze ouder vermeld in de belastingbrief dat hij/zij de helft van de vermindering toekent aan de andere ouder wegens gelijk huisvesting van de kinderen. Je kan hier terug elk één kind ten laste nemen. Zolang de andere partner niet opnieuw huwt of wettelijk samenwoont, komt deze vermindering op 100% voor elk ipv de helft.
- beide ouders krijgen fiscaal de helft en kunnen elk ingeven wat ze wensen : De helft van de vermindering, of elk 100% op de voorwaarden dat je als alleenstaande je belastingen indient. Ingeven wat ze wensen, enkel opvang kan dan door allebei de ouders ingebracht worden.
- extra betalingen (opgenomen in EOT) zijn niet fiscaal af te trekken : Nee. Daarvoor dient de vermindering die je krijgt.
- wat met de bijdrage van 50€/maand berekend via methode Renard ? Normaal gezien wordt er geen extra bijdrage/alimentatie betaald bij gelijk huisvesting van de kinderen. De extra kosten worden door de beide ouders voor de helft betaald.

Madeliefje35

#3 , 28 jul 2016 07:44

Nog vergeten te vermelden, fiscaal co-ouderschap is tot een leeftijd van 18 jaar, daarna wordt de vermindering van de kinderen ten laste toegekend aan diegene die ze dan ten laste heeft.
Als elke ouder één kind ten laste heeft, dan hebben jullie dat ook elk bij de leeftijd van 18 jaar.
Als beide kinderen bij één ouder ten laste zijn, dan kan de andere ouder terug alle kosten inbrengen die vermeld staan in de EOT (vanaf 18jaar).

Reclame

Joeri_J
Topic Starter

#4 , 28 jul 2016 08:24

Dankuwel voor uw correcties en toevoegingen!

Is er een voordeel/nadeel om ipv elk 1 kind in te geven vs 1 iemand 2 kinderen? (is er maw een cumul/verhoging als je er 2 kinderen ingeeft?)
Bij 50% beide kinderen, komt overeen met gelijk huisvesting van de kinderen, dus verblijfsco-ouderschap, Dan wordt er meestal geen bijdrage/alimentatie betaald.
En kindergeld regel je dan hoe? naar kindrekening?

JPV

#5 , 28 jul 2016 08:49

2 kinderen ingeven, met fiscaal co-ouderschap, is idd voordeliger dan elk slechts 1 kind.

Belastingsvrij bedrag is immers (aanslagjaar 2016, inkomsten 2015)
voor 1 kind ten laste 1.510 €
voor 2 kinderen ten laste 3.880 €

in principe is bij een fiscaal co-ouderschap dus het belastingsvrij voordeel zo'n 1940 euro per persoon.

(pas op: extra kinderen die NIET fiscaal gedeeld worden, kunnen deze berekening een stuk moeilijker maken).

Joeri_J
Topic Starter

#6 , 28 jul 2016 11:48

(ik probeer wat samen te vatten van de mogelijkheden)

A) Dus bij fiscaal co-ouderschap (2 kinderen ingegeven en gedeeld) = belastingsvrij voordeel €1940 per persoon. (voor beide ouders)

B) bij niet fiscaal co-ouderschap( elk 1 kind ingegeven) = belastingsvrij voordeel van €1510 per persoon (voor beide ouders)
+ afrek (80%) van beide voor het kind dat de andere ten lasten heeft ? kan dit?

€430 (delta 1940-1510) /12 => 36€/maand
dus moet er 45€ aan kosten gemaakt worden per maand (80% aftrek)
(als dit mag natuurlijk...)

C) bij niet fiscaal co-ouderschap (1 ouder beide kinderen) = belastingsvrij voordeel van €3880 voor die partner. (voor maar 1 ouder)
+ aftrek (80%) voor de ouder dat de kinderen niet heeft van 80% van wat hij betaald heeft aan andere ouder voor beide kinderen

€3880 / 12 => 323€/maand
als de andere ouder dit ook wil aftrekken moet hij elke maand 404€ aan kosten betalen (80% maar aftrek)

zijn er zaken foutief? of vergeet ik elementen in rekening te brengen?
of elementen die meespelen die fiscaal/financieel belangrijk zijn bij een keuze van A/B/C ?

(@JPV, er zijn geen andere kinderen, dus niet van toepassing, bedankt wel om te vermelden.)

JPV

#7 , 28 jul 2016 12:00

A) Dus bij fiscaal co-ouderschap (2 kinderen ingegeven en gedeeld) = belastingsvrij voordeel €1940 per persoon. (voor beide ouders)

B) bij niet fiscaal co-ouderschap( elk 1 kind ingegeven) = belastingsvrij voordeel van €1510 per persoon (voor beide ouders)
alimentatie kan enkel ten gunste van een kind waarvan je géén gelijke verdeling verblijfsco-ouderschap hebt.

Als je dus elk 1 kind ten laste hebt én de kinderen niet "gelijk verdeelt" (week-week regeling), dan zullen jullie idd elk voor het kind dat jullie niet ten laste hebben 80% van het alimentatiegeld (en de bijzondere kosten) fiscaal mogen aftrekken. Maar dan zien de kinderen elkaar in principe hooguit 2 weekends per 2 weken en niet gedurende de week.

Madeliefje35

#8 , 28 jul 2016 12:20

Je vroeg ook nog de mening/ervaringen.

Zelf ben eerst alleenstaande geweest na mijn scheiding, kind bij mij ten laste en 2 weekends op 3 bij de papa. Hiervoor was er alimentatie van de papa.
Nu zijn we overgeschakeld naar een week/weekregeling met fiscaal co-ouderschap.
Zelf vind ik fiscaal co-ouderschap eerlijker en rechtvaardiger. Ik geef toe dat ik nu minder "inkomen" heb dan vroeger en op mijn belastingbrief zie ik ook duidelijk een verschil, maar dat weegt niet op tegen het gelijk verdeeld huisvesting. Ik vind nog altijd dat de papa ook zijn kind(eren) moet kunnen opvoeden en groot brengen.
Zeker nu ik ook wettelijk samenwoon met mijn nieuwe partner, die ook alimentatie betaald, zie ik nu zeker het verschil voor de ouder die alimentatie moet betalen of als er fiscaal co-ouderschap is.
Het is zo dat de ouder die alimentatie ontvangt het makkelijker heeft qua kosten enz...
De ouder die alimentatie betaald, zie amper zijn kinderen, moeten betalen voor opvoeding, bijkomende kosten enz... mag dit inderdaad in zijn belastingen steken voor 80%, waarvan hij uiteindelijk zo'n 40 à 45% netto terug ziet na 3 jaar...

Omdat mijn ex meer netto ontvangt dan mij, mag ik het kindergeld houden voor de opvoeding en extra kosten. De kosten school, hobby en medisch worden nog steeds voor de helft betaald door elk.

Madeliefje35

#9 , 28 jul 2016 12:24

alimentatie kan enkel ten gunste van een kind waarvan je géén gelijke verdeling verblijfsco-ouderschap hebt.

Als je dus elk 1 kind ten laste hebt én de kinderen niet "gelijk verdeelt" (week-week regeling), dan zullen jullie idd elk voor het kind dat jullie niet ten laste hebben 80% van het alimentatiegeld (en de bijzondere kosten) fiscaal mogen aftrekken. Maar dan zien de kinderen elkaar in principe hooguit 2 weekends per 2 weken en niet gedurende de week.

Alimentatie kan ook betaald worden bij week/week regeling, zo heb ik een collega waar dit geval is. Indien de ene ouder veel meer verdient dan de ander ouder, kan dit opgelegd worden door rechter. Of bij overeengekomen EOT kan dit ook.

Het is zo dat alimentatie altijd kan, mits afspraken in vonnis/EOT, enkel bij fiscaal co-ouderschap zijn er voorwaarden, zoals gelijk huisvesting van de kinderen.

Joeri_J
Topic Starter

#10 , 28 jul 2016 12:35

@JPV, ok dan is het bij B enkel het fiscaal voordeel. Gelet we wel beide kinderen steeds 'samen' zouden willen laten verhuizen.

@Madeliefje35, bedankt voor je verhaal. Zelf zouden we ook graag week-week doen. Maar weten nog niet of er wel of niet alimentatie komt gelet toch er een verschil is qua inkomen.

Vraagje ivm creche.

Mag de ouder dat het kind ten laste heeft ook het volledige bedrag van de creche op zich nemen en hiervoor instaan? (en ingeven in de belastingen?)
(genoteerd in de EOT dus dat deze ouder instaat voor de betaling / facturatie van de creche)
En de andere ouder via zijn maandelijkse bijdrage zijn deel erbij betalen? (eveneens opgenomen in de EOT)

Gelet je verantwoordelijk bent voor de kosten op het moment dat het kind bij je is,
maar via deze weg betaald elk het zijn,
maar kunnen beide het ingeven in de belastingen,
de ene rechtstreeks met factuur creche,
de andere via de betalingen aan de andere partner.
(vond niet de verplichting dat elke partner zelf een contract moest afsluiten...)

Gelet er geen voorwaarde staan bij hoeveel dagen je mag ingeven als het kind ten laste staat bij je:
http://financien.belgium.be/nl/particul ... ituatie#q3

Alimentatie kan ook betaald worden bij week/week regeling, zo heb ik een collega waar dit geval is. Indien de ene ouder veel meer verdient dan de ander ouder.
Wat is veel meer? er is een verschil (zie hoger) volgens berekening van Renard (rekening houden met kindergeld) zou het op €50/maand komen. Dat is dacht ik toch een meest gebruikte methode? of vergis ik mij?

Madeliefje35

#11 , 31 jul 2016 09:45

De methode van Renards is niet bij iedere rechter geweten, weten we uit persoonlijke ervaring. Dit kan ondertussen alweer veranderd zijn.
Voor de chreche krijg je een fiscaal attest, dus je kan als ouder alleen maar in je belastingen ingeven wat je zelf betaald hebt.
Bij ons wil de buitenschoolse opvang de facturen splitsen, de factuur wordt gestuurd naar de ouder wie de opvang gevraagd heeft. De school wil dit niet doen, dus splitsen we zelf het te betalen bedrag, alsook het fiscaal attest voor de middagopvang.

Terug naar “Echtscheiding”