Voorziene/onvoorziene hindernis

Ironjan
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Voorziene/onvoorziene hindernis

#1 , 30 jul 2016 21:52

Hallo

Ik ben vandaag ten val gekomen op het fietspad door een kraan die hierop deels stond. Uit de andere richting kwamen enkele andere fietsers waardoor ik moest uitwijken.
Ter hoogte van de kraan kwam ik opeens zwaar ten val met als gevolg fietsframe gebroken. Blijkt dat er aan de kraan een trede hangt van zo'n 15 cm die over het fietspad hangt en die ik dus niet gezien had. Deze was ook niet te zien bijna als je aangefietst komt. Kan de eigenaar de kraan aansprakelijk gesteld worden voor de schade aan mijn koersfiets? Er zijn geen getuigen en de politie deed vaststellingen omtrent.
Bedankt voor jullie reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 30 jul 2016 22:40

Kraan wat dat een waterkraan of
een werfkraan ...was die werf aangegeven en afgesloten van de openbare weg met de nodige werfaanduidingen.

Ironjan
Topic Starter

#3 , 31 jul 2016 02:01

Betrof een werkkraan. Neen was niet aangegeven en idd naast de kraan kon je niet kijken maar het trapje van een 20-tal cm breed kon je niet zien

Reclame

Ironjan
Topic Starter

#4 , 31 jul 2016 02:03

Kan jammer genoeg hier geen foto plaatsen van hoe de werkkraan stond en van het opstapje op schouderhoogte

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 31 jul 2016 08:13

Foto op bvb filedropper.com of Imgur.com uploaden

mava105

#6 , 31 jul 2016 08:54

Tegenliggers op het fietspad? Was het een enkel rijrichtingfietspad of een fietspad met dubbele rijrichting?

Ironjan
Topic Starter

#7 , 31 jul 2016 09:03

Fietspad met dubbele rijrichting

katwezel

#8 , 31 jul 2016 10:54

Zal moeilijke worden , zoals je beschrijft ,trapje 20cm , als je stuur van je fiets +/- 30 cm aan elke kant is en de kraan zichtbaar was heb je waarschijnlijk onvoldoende uit geweken of vergis ik mij ?

Ironjan
Topic Starter

#9 , 31 jul 2016 11:03

Door dat er tegenliggers kwamen diende ik uiterst rechts te rijden om het kruisen mogelijk maken. De kraan stond halve meter buiten de parkeerstrook omdat hij ge breed is. Het trapje hing zodoende over het fietspad waardoor ik er met mijn rechterschouder aan bleef haperen.

bosprocureur

#10 , 31 jul 2016 16:13

Het lijkt me wenselijk om uw familiale verzekering aan te spreken voor eventuele recuperatie van de schade.

Ironjan
Topic Starter

#11 , 31 jul 2016 22:17

Ja dat zal ik uiteraard doen :-) maar qua lichamelijke schade zal dit geen probleem zijn maar mijn materiële schade loopt op in duizenden euro's. Wetgeving zegt immers dat je moet kunnen stoppen voor een voorziene hindernis he.

Blaatpraat

#12 , 01 aug 2016 09:28

Even advocaat van de duivel spelen:

Jij hebt de keuze gemaakt om uit te wijken voor tegenliggers (je had ook de keuze om even te wachten).
Hierdoor heb je tegen een voorzienbare hindernis gereden (onzichtbaar bestaat niet, dus je kon deze wel gezien hebben, of er zouden al bomen voor moeten gestaan hebben bij wijze van spreken).

Gevolg: de schade is ontstaan doordat je zelf een foutieve keuze gemaakt hebt, en je bent zelf aansprakelijk.

Dit lijkt mij wat de tegenpartij zal pleiten, en voor zover ik al verzekeringskwesties gezien heb, zit de kans erin dat ze gelijk zullen krijgen.
Maar ik zou je ook aanraden om je eigen verzekering aan te spreken, deze moeten het maar uitvechten met de tegenpartij.

Ironjan
Topic Starter

#13 , 01 aug 2016 20:05

Ik heb wel getuige die zag dat ik volledig rechts reed op het fietspad ( zoals in de wegcode staat :-) ) en me heeft zien vallen

Franciscus

#14 , 01 aug 2016 21:28

Foto's nemen vanaf een meter of 20 tot vlak ertegen om de twee à drie meter.
Zet steeds iemand voor u op een fiets voor u zodat uw foto genomen is vanop ooghoogte van een modale fietser.
Hoe breed is het fietspad ... fiets kan 75 cm breed zijn.
Ook een foto nemen met best meter ernaast van de hoogte van de trede tot aan de grond en de afstand tot het fietspad.

Zeker aan familiale doorgeven en indien gewond PV laten opstellen door politie ..zelfs een schaafwonde/ hematoom is voldoende.
Hebt u als fietser geen verzekering deelnemer in verkeer? of uitbreiding van uw autopolis?

En normaal moet daar een werftoelating voor zijn van de gemeente.

Terug naar “Verkeersongevallen”