Vlaamse woonbonus als je in Brussel woont

rogerilli
Topic Starter

Vlaamse woonbonus als je in Brussel woont

#1 , 06 aug 2016 10:32

Ik heb dit jaar een woonst gekocht in Gent, en woonde op 1 januari 2016 ook in Gent.
De vorige eigenaars blijven er wonen tot 1 feb 2017 ten laatste.
Voor 2016 kan ik de Vlaamse woonbonus ingeven omdat dit een uitzondering is.

Kan ik in aanslagjaar 2017 een Vlaamse woonbonus geniet, als ik me nu vestig in Brussel tot 1 feb 2017 en dan verhuis naar Gent naar mijn gekochte woonst?
Brussel zal deze fiscale aangifte behandelen wellicht en stuiten op een vermindering voor Vlaamse woonbonus terwijl ze een andere voordeel berekenen?

Door de zesde staatshervorming worden vanaf 1 juli 2014 de deelstaten (Vlaams gewest, Waals gewest, Brussels Hoofdstedelijk Gewest) bevoegd voor de fiscale voordelen voor de eigen woning. Iedere belastingplichtige komt voor hetzelfde bedrag in aanmerking, ongeacht het belastbaar inkomen. Je kan genieten van een fiscale vrijstelling op de kapitaalaflossingen, interesten en betaalde premies voor levensverzekeringen die de terugbetaling van de hypotheek waarborgen (b.v. de schuldsaldoverzekering). Dit wordt begrensd door een fiscale korf, die verschilt per gewest. De uiteindelijke berekening van het belastingvoordeel is ook verschillend per gewest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rogerilli
Topic Starter

#2 , 27 okt 2016 16:49

Indien de woning in Vlaanderen wegens de uitzonderingsregels (contractuele belemmeringen) effectief als uw eigen woning wordt beschouwd, dan zou u recht kunnen hebben op de geïntegreerde woonbonus in Vlaanderen.

MAAR
Waar u woont op 01/01 van het aanslagjaar bepaalt welk gewest bevoegd is voor uw personenbelasting.
Dus als u op 01/01/2017 in Brussel woont, dan zal het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevoegd zijn voor uw dossier voor inkomstenjaar 2016 en zal u recht hebben op de fiscale voordelen voor een lening voor de eigen woning zoals die bestaan in dat gewest. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestaat voor leningen van 2016 nog de woonbonus. Het bedrag dat in aanmerking komt bedraagt € 2.300,00 basisbedrag + € 770 verhoging voor de eerste 10 jaar indien de woning uw enige woning is.
Indien u op 01/01/2018 in de woning woont te Gent en dus het Vlaamse Gewest bevoegd is voor uw dossier voor inkomstenjaar 2017, dan zal u recht hebben op het basisbedrag van Vlaanderen (voor inkomstenjaar 2017 is dit 1520 euro + € 760 verhoging voor de eerste 10 jaar van de lening zolang dat de woning uw enige woning blijft).

Reclame

Terug naar “Kopen”