Ik heb dit jaar een woonst gekocht in Gent, en woonde op 1 januari 2016 ook in Gent.
De vorige eigenaars blijven er wonen tot 1 feb 2017 ten laatste.
Voor 2016 kan ik de Vlaamse woonbonus ingeven omdat dit een uitzondering is.
Kan ik in aanslagjaar 2017 een Vlaamse woonbonus geniet, als ik me nu vestig in Brussel tot 1 feb 2017 en dan verhuis naar Gent naar mijn gekochte woonst?
Brussel zal deze fiscale aangifte behandelen wellicht en stuiten op een vermindering voor Vlaamse woonbonus terwijl ze een andere voordeel berekenen?
Door de zesde staatshervorming worden vanaf 1 juli 2014 de deelstaten (Vlaams gewest, Waals gewest, Brussels Hoofdstedelijk Gewest) bevoegd voor de fiscale voordelen voor de eigen woning. Iedere belastingplichtige komt voor hetzelfde bedrag in aanmerking, ongeacht het belastbaar inkomen. Je kan genieten van een fiscale vrijstelling op de kapitaalaflossingen, interesten en betaalde premies voor levensverzekeringen die de terugbetaling van de hypotheek waarborgen (b.v. de schuldsaldoverzekering). Dit wordt begrensd door een fiscale korf, die verschilt per gewest. De uiteindelijke berekening van het belastingvoordeel is ook verschillend per gewest.