Hallo Eylis,
Ik begrijp je reactie omwille van het feit dat een term als schijnscheiding geen officieel misdrijf is, ten hoogste een maatschappelijk probleem.
Ik vind echter dat je het op de letter juist hebt maar niet in de geest van wat ik schreef.
Net als, voor zover ik mij herinner, het beramen van een misdrijf geen strafbaar feit is, maar enkel de eventuele strafbare feiten die zouden worden gepleegd tijdens het beramen strafbaar zijn is het scheiden met slechte intenties niet opgenomen in de wet en kan er over dat feit dus geen straf uitgesproken worden.
Dat dit probleem wel al iets meer en verder werd besproken dan in de pers eenmalig onder de toen uitgevonden naam 'schijnscheiding' mag blijken uit volgende parlementaire vraag :
https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.c ... 803326.xml
Het verhaal over OCMW Gent kan je onder meer hier nalezen :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... aude.dhtml
@JPV : ik sluit me bij je uitleg aan en ik vind er zelf geen gaten of graten in.
Eveneens , .. ik kom hier pas als gast .. En wie ben ik om aan het oordeel van een moderator te twijfelen.
Een politieagent zal inderdaad nooit gaan controleren of mensen samen slapen. De verhalen over wanneer men kwam kijken naar wat er in je kleerkast hing / wat er in bed gedaan was dateren uit de tijd dat de politie nog meer controleerde of mensen op het gedomicilieerd adres woonden of niet en uit de tijd dat overspel nog strafbaar was.
Ik wil je er wel aan herinneren dat een doorsnee politieagent zelf geen onderzoek start en enkel vragen komt stellen in opdracht van een of andere magistraat van een of ander parket.
Ik zou denken dat die agent waar het over gaat dus wel degelijk handelde in het kader van een onderzoek.
Tenzij een en ander besproken werd tussen pot en pint en de agent in kwestie gewoon aan de nieuwsgierige kant was die dag.
Concreet doe ik qua inkomsten en belastingen ook winst aan mijn feitelijke scheiding (toekomstig) maar het is niet mijn drijfveer.
Ik ben ook niet van plan om domicilie- of enige ander fraude te plegen en ik vermoed, na jullie antwoord, dat er dus niets mis mee is als ik en mijn echtgenote tijdens de procedure onder één dak blijven wonen. Dat is mooi.. want dat is ook wat we zelf voorlopig willen.
Verder onthoud ik me van verdere commentaar aangezien het niet mijn bedoeling is om als newbie gewoon moeilijk te komen doen.