Huiszoekingen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Topic Starter

#17 , 11 aug 2016 17:50

Stel: Ze voeren een huiszoeking bij je uit.
  • Wat met je auto?
  • Wat met persoonlijke toestellen (PC, harde schijven, ...) die bijvoorbeeld op je werk staan?
Ik neem aan dat het voor het laatste uitmaakt of het een eigen kantoor is, of een kantoor van een ander bedrijf?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#18 , 11 aug 2016 17:59

Als er een huiszoeking is voor beslag zal de auto het eerst zijn die in beslag genomen worden.

Maar een auto word ook onderworpen aan het onderzoek, dit maakt deel uit van je woonst, en ja ze hebben het recht om je harde schijven en de PC in beslag te nemen voor verder onderzoek.
Als ze een huiszoekingsbevel hebben mogen ze alles wat niet direct open kan, laten openen door een sleutelmaker .

En ja ook mag men je bureel op je werk onder zoeken, wat bijna ook altijd gebeurd.

Dit kan zeer ver gaan hoor zelfs in je serres op het land hebben ze het recht, zelfs in je WC.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#19 , 11 aug 2016 18:13

Te gek voor woorden...

denlowie

#20 , 11 aug 2016 18:32

Te gek voor woorden...
Waarom is dit te gek voor woorden ???

Als er een huiszoekingsbevel word gegeven zullen er wel redenen zijn zeker!

En als men niet alles uitzoekt wat voor zin heeft dan een huiszoeking?

Bij mij mag men onmiddellijk komen ik heb niks te verbergen, ook niet op mijn PC !

FreelancerIT
Topic Starter

#21 , 11 aug 2016 18:37

Te gek voor woorden, want:
  • Voor een vermoeden bezorgen je bij je medebewoners/collegas een slechte naam.
  • Niet ales wat ze doorzoeken onder die omstandigheden heeft relevantie tot de zaak.
  • En je wordt verondersteld om dit gewoon allemaal te slikken, zonder dat er een schadevergoeding tegenover staat wanneer blijkt dat ze het aan het verkeerde eind hebben...
TE GEK VOOR WOORDEN!

denlowie

#22 , 11 aug 2016 18:40

Ik denk dat u alleen zal staan met je wijsheid.

Franciscus

#23 , 11 aug 2016 18:48

Mocht men zich effectief vergist hebben ... dus totaal fout een enkel element van schuld dat naar u verwees kan u via een aangifte bij de rechtbank een vergoeding voor de schade bekomen.
Ken zo cases dat de onderzoeksrechter een fout appartement had aangegeven en de politie daar was binnengevallen ...de voordeur daarna betaald is geworden via FOD justitie. De andere deur die vermoedelijk enkele minuten later sneuvelde die was op kosten van de criminele eigenaar van het appartement.

Opbasis van 'vermoedens' heb ik personen weten veroordeeld worden ... oa de zaak Jespers.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 11 aug 2016 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

FreelancerIT
Topic Starter

#24 , 11 aug 2016 18:49

Zou niet de eerste keer zijn.

FreelancerIT
Topic Starter

#25 , 11 aug 2016 18:50

Mocht men zich effectief vergist hebben ... dus totaal fout een enkel element van schuld dat naar u verwees kan u via een aangifte bij de rechtbank een vergoeding voor de schade bekomen.
Doen ze dit ook voor inkomensverlies?

Als ze bij mij binnenvallen en ze slaan mijn pc's aan kan ik niet meer werken en verlies ik x dagen aan inkomsten.

Franciscus

#26 , 11 aug 2016 18:51

Dat kan u claimen als de rechtbank dat aanvaard dan krijgt u die.

FreelancerIT
Topic Starter

#27 , 16 aug 2016 13:13

Ben je eigenlijk verplicht dingen zoals paswoorden en aanverwanten te bezorgen? Of heb je dan ook het recht om te zwijgen.

eylis

#28 , 16 aug 2016 13:23

@lowie: ik dacht niet dat bij een huiszoekingsbevel je bureel en PC onderzocht mag worden als deze zich niet in je woning+annexen bevinden. En al helemaal niet als je als werknemer (bediende/arbeider) bij een bedrijf werkt. Dan moet er een tweede huiszoekingsbevel gemaakt worden, toch?

denlowie

#29 , 16 aug 2016 14:36

Als je in een bedrijf werkt en ze willen je bureel op het werk onderzoeken dan hebben ze een tweede nodig !

Als zelfstandige zoals ik was, hebben ze bij mij huiszoeking gedaan in 1994, de werkplaatsen, bureel die op een ander adres was ( 2km verder) + bij mijn woonst.
Alle werknemers zijn overhoort geweest, de PC ik had er toen maar één die is volledig onderzocht, het was gewapende rijkswacht , BOB en douane, 2 van BTW+2 van belastingen(4man sterk) en nog een paar controleurs, dit is zelfs uitgezonden op de radio.
Ik weet niet meer als ze nu één of twee huiszoekingen hadden, dit was een inval ze waren met 14 man te samen, het werkhuis was omsingelt.

Resultaat, ze hadden nougatbollen niks !

FreelancerIT
Topic Starter

#30 , 16 aug 2016 15:20

Amai... Is dat de normale bezetting voor een huiszoeking?

Terug naar “Andere”