erfenis

mira1960
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

erfenis

#1 , 10 aug 2016 21:32

mijn zus haar man is dit jaar overleden. Ze waren getrouwd zonder huwelijkscontract ,hebben 1 zoon van 27
jaar. nu krijgt blijkbaar de zoon de volledige naakte eigendom van al de roerende en onroerende goederen ,mijn zus alleen het vruchtgebruik ,zelfs van haar pensioensparen ,wat ze trouwens nog steeds doet . de rekening die alleen op haar naam staat ,man volmacht hetzelfde verhaal .Klopt dit.Dus de zoon heeft blote eigendom 1/1 en mijn zus vruchtgebruik 1/1 .Heeft zij geen recht op haar deel in volle eigendom?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 10 aug 2016 21:50

Indien getrouwd zonder contract, gebeurt de verdeling van het gemeenschappelijk vermogen als volgt:
- de gemeenschappelijke schulden eerst aftrekken van het gemeenschappelijk actief
- dan delen door 2
- de weduwe krijgt de ene helft in volle eigendom
- de andere helft gaat naar de nalatenschap.

Als er geen testament is, gebeurt de verdeling van de nalatenschap als volgt:
- de weduwe krijgt het vruchtgebruik op alles uit de nalatenschap
- de zoon krijgt de blote eigendom van alles uit de nalatenschap
- beiden betalen mee in de schulden

Nu moet je dus enkel nog weten wat er in de gemeenschap zit en wat niet:
WEL: alles wat ze hebben gespaard tijdens het huwelijk en met dergelijk spaargeld hebben gekocht of afbetaald
NIET: wat ze al bezaten voor het huwelijk (bij de meeste mensen is dat peanuts)
NIET: wat ze hebben geërfd tijdens het huwelijk (de meeste mensen hebben dat niet)

En wat zit er in deze nalatenschap:
- de genoemde helft van de gemeenschap
- de eventuele eigen goederen (dat zijn diegene die NIET in de gemeenschap zitten.

Heeft U dus gelijk? Ja en Nee.
De zoon ERFT uit de nalatenschap ALLES in blote eigendom.
Maar slechts de helft van de gemeenschap komt in de nalatenschap terecht.

mira1960
Topic Starter

#3 , 11 aug 2016 00:11

Dus van haar huisraad en juwelen zoals trouwring heeft haar zoon ook de blote eigendom of hoort dit bij haar helft van het gemeenschappelijk vermogen , en wat als daar iets van versleten of kapot is ,kan zij een oude auto verkopen zonder zijn toestemming of moet dat via hem gaan.Hij is momenteel hier op verlof maar woont in het buitenland,ging daar zijn toekomst opbouwen maar tot vandaag heeft hij daar op de kosten van zijn ouders geleefd en zijn spaarboekje van zijn jeugd er door gejaagd en dan getrouwd met een meisje uit dat land ,kent hij ongeveer een jaar van op vakantie en dan een paar maanden daar geweest van februari tot mei 'dan zijn ze al getrouwd) zo onbezonnen dus mijn zus weet niet meer wat ze moet doen om zich veilig te stellen,wat als hij begint schulden te maken?

Reclame

wanton

#4 , 11 aug 2016 10:30

Hij kan weinig doen met die blote eigendom. Huisraad en juwelen zijn volledig voor de vrouw. Een trouwring is persoonlijk en blijft eigendom van de vrouw. De huisraad mag zij blijven gebruiken. Wat is hij dan met de blote eigendom? Hij mag, zolang uw zus leeft, nooit vragen om vb. het huis te verkopen. Het enige wat hij kan vragen is dat het deel van de gelden die hij krijgt uit de erfenis, op zijn naam gezet en geblokkeerd worden. In principe kan hij er niet over beschikken. Hoogstens kan hij de omzetting vragen, dwz. verdeling van die gelden (blote eigendom voor hem, vruchtgebruik voor uw zus) volgens vastgestelde barema's. Dit is meestal wel in zijn nadeel.
Weet dat de wetgeving ivm vruchtgebruik zeer strikt is en in het voordeel van de vruchtgebruiker.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mira1960
Topic Starter

#5 , 12 aug 2016 15:51

dank jullie wel voor de reactie, hebben jullie een idee of mij zus voor schulden die hij nu maakt moet opdraaien ,kunnen die dan het huis of huisraad in beslag nemen , hij heeft zijn domicilie niet meer in belgie ,kan men dan de gelden halen van mijn zus haar pensioensparen vb ,daar heeft hij ook recht op blijkbaar want dit is een belegging tijdens huwelijk . Wat als hij de successie rechten niet betaald ,komen ze dan weer bij mijn zus langs of indien zij zijn successierechten betaald ,??

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”