#14 , 13 nov 2008 12:12
Het antwoord van Roadie kan ik inderdaad onderschrijven, met één opmerking. Caloriemeters zijn technisch intussen voorbijgestreefd omdat ze niet precies genoeg werken. Het is interresanter om aparte meters te plaatsen net na de splitsing van de verwarmingsbuizen. Hierdoor wordt de circulatie van het warm water gemeten. Als men op het einde van het jaar een globale afrekening van het gas (of stookolie) verbruik heeft, kan men aan de hand van deze meters zeer precies procentueel de kosten verdelen.
Ook juridisch gezien ligt de zaak niet zo eenvoudig. Ten eerste lijkt mij vanuit de rechtspraak de uitspraak van Lex "moet in staat zijn om..." ivm BW art. 1713 meestal zeer eng en letterlijk te interpreteren. De huurder moet met andere woorden de mogelijkheid hebben om zich te verwarmen onafhankelijk of de centrale verwarming aan staat of niet. Als hij zich kan verwarmen met electrische verwarming, zonder dat hieruit bijkomende kosten komen (de centrale verwarming wordt betaald per verbruik en niet forfaitair), dan zal de vrederechter niet geneigd zijn om op zijn vraag in te gaan. Nu heb ik wel geen rechtspraak kunnen terugvinden ivm verwarming maar wel ivm water en sanitair (naar analoog).
Bovendien moet men er dan ook rekening mee houden, hoe de andere huurders hier tegenover staan. Als zij van de verhuurder eisen dat de verwarming (omwille van kosten) 's nachts uitstaat of lager staat, dan is er wel een juridisch probleem. De verhuuder zal dan kunnen aanhalen dat de derving van genot door derden komt en niet door hem. Dit wordt dan nog bemoeilijkt door het feit dat er tussen de huurders onderling geen juridische band bestaat, zodat het vastleggen van verantwoordelijkheden wel heel ingewikkeld gaat worden. Ook hier heb ik geen rechtstreekse uitspraken gevonden, maar wel aanverwante zaken, zowel het gebruik van gemeenschappelijke garages of opslagruimten. En in een aantal gevallen is de verhuurder ontslagen van verantwoordelijkheid.