Ouderverstoting

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Ouderverstoting

#16 , 16 aug 2016 14:08

Ik treed eylis volledig bij. Je hebt aan de rechtbank gevraagd om de andere ouder te veroordelen voor "ouderverstoting". Je hebt daarbij een aantal argumenten gebruikt die misschien wel bewezen zijn, maar die voor de rechtbank geen argumenten genoeg waren om over ouderverstoting te spreken. Wat de rechtbank dus eigenlijk gezegd heeft is "Ja, inderdaad, je hebt gelijk dat de onkosten moeten bewezen worden, en je hebt gelijk dat de andere ouder de medische informatie moet delen, etc... maar dit alles maakt nog niet dat we hier over "ouderverstoting" spreken."

Je mag de uitspraak van de rechtbank dus zeker niet interpreteren als: "de andere ouder mag gewoon zijn zin doen, de rechtbank geeft mij toch altijd ongelijk." Dit is zeker niet het geval.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NotHappy
Topic Starter

#17 , 16 aug 2016 15:13

Eylis: de aanklacht was: De uitoefening van het ouderlijk gezag blijkt in de praktijk soms voor problemen te zorgen tussen partijen. Zoals hiervoor al aangehaald, tracht verweerder concludente uit het leven van de kinderen te weren. Concludente wenst te benadrukken dat zij er niet mee akkoord gaat dat haar rol als moeder in de praktijk tot nul wordt herleid. Zij wil haar rol ten volle blijven opnemen en hoopt hiertoe de kans te krijgen.

eylis

#18 , 16 aug 2016 22:04

Het spijt me, maar dan is de aanklacht echt niet goed geformuleerd. zoals je het nu schrijft gaat het het ouderlijk gezag dat SOMS voor problemen BLIJKT te zorgen"" dat is géén concrete feitelijke duidelijk omschreven klacht. Daar wordt ten andere ook niet geduid hoe dat komt, wie er aan de bron ligt. nu lijkt het of beiden er samen maar een potje van maken. tja dan kan er ook niemand teruggefloten worden...Het is een vaag aangeven van iets dat niet helemaal goed lukt, een rol die tot nul wordt herleid en de conccluente die een kans hoopt te krijgen. Hier had véél zwartwitter geformuleerd moeten kunnen staan wàt er aangeklaagd wordt en wàt er wel moet gebeuren. Misschien is het mijn persoonlijke mening: maar dit is zo verbloemd omschreven dat je ook niet precies weet wàt er niet goed gaat. en hoe dat komt.

Reclame

NotHappy
Topic Starter

#19 , 17 aug 2016 09:12

Je hebt gelijk, achteraf bekeken had het beter kunnen omschreven worden, er waren nochtans verschillende voorbeelden bijgevoegd telkens met de nodige bewijzen. De tegenpartij heeft ook de grens opgezocht om net niet té ver te gaan om zo te milderen. Maar ja het is nu zo en ik ga nu geen tegenzetten meer proberen. Ik vind ook dat de tegenpartij het nu veel moeilijker heeft want de tegenpartij moet nu telkens om goedkeuring vragen en kan niet verder dan mij te kennen. Indien niet geen betaling en/of gerecht.
Wat belangrijk is voor mij: ik had een EOT voorgesteld die véél gunstiger (oa lagere overname van de woning, buitengewone onkosten vrij onder de 150€) was dan wat nu in het vonnis staat. Dankzij de EOO heb ik nu een veel betere situatie en is de tegenpartij er slechter door! Op zich vind ik dit alle een grote overwinning, alleen mis ik het element ouderverstoting.
Natuurlijk is de moraal van het verhaal: als je het onderste uit de kan wil halen kan dit mislukken ... een EOT is beter dan een EOO ! Het gerecht zou dit veel meer moeten aanmoedigen maar natuurlijk heb je steeds advokaten die denken via het gerecht meer te kunnen halen en hierdoor een dikke pree verdienen op de miserie van een ander!

eylis

#20 , 17 aug 2016 10:07

nothappy, ik wil je niet teleurstellen, maar in de meeste gevallen kunnen ouders, of één van de ouders althans toch niet de abstractie maken van het beeindigen/mislukken/.....ofvulzelfmaarin van hun relatie en blijven nog steeds ouders elkaar afstraffen met wat hén wel nog bindt: De kinderen. Dus ouderverstoting is in de meeste gevallen: (v)echtscheidingspuberen. Ik kan je de goede hoop geven dat door een waterdicht vonnis of of EOO de schade en fratsen al beperkt kunnen worden. En door de jaren heen, meen ik te mogen merken dat echtscheidingspuberende ouders er ook wel uitgroeien. Ten eerste door een ferm en duidelijk: dit is de wet (en er dan ook de mogelijkheden van gebruiken) en anderzijds door slim onderhandelen. courage!

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#21 , 17 aug 2016 10:19

...en blijven nog steeds ouders elkaar afstraffen met wat hén wel nog bindt: De kinderen...
Dat is inderdaad een jammere vaststelling... Ik ga er toch van uit dat ouders, of ze nu nog samen zijn of niet, steeds het beste voor de kinderen willen. Ik zit nu niet in de situatie, dus mogelijk weet ik niet waarover ik spreek, maar moesten mijn vriendin en ikzelf uit elkaar gaan, dan zou mijn prioriteit toch zijn dat de kinderen hier zo weinig mogelijk onder lijden. Dat het leven van de kinderen zo "normaal" mogelijk kan doorgaan en dat zijn niet moeten zien / voelen dat mama en papa ruzie maken, zeker niet over zaken die over de kinderen zelf gaan. Maar bon, da's een andere discussie uiteraard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

NotHappy
Topic Starter

#22 , 17 aug 2016 10:43

We wijken af van de discussie maar inderdaad sommige ouders denken dat door hun energie te stoppen in een vechtscheiding er beter van de te worden maar helaas denk ik er anders over. In mijn geval tegenpartij heeft borderline-stoornis en valt terug op oude patronen van ruzie en vechten, gelukkig voert tegenpartij enkel maar mondelinge gevechten. Ik kan alleen maar hopen dat de kinderen in hun verdere leven mijn model van onderhandelen en communiceren overnemen en niet kiezen voor het model van ruzie maken. Dat zou voor mij al een heel belangrijke overwinning zijn!
Gelukkig is er een vonnis die de wet duidelijk maakt maar slim onderhandelen met een borderliner is moeilijk en eigenlijk niet haalbaar!

Terug naar “Echtscheiding”