Opzegvergoeding

Vogeltje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzegvergoeding

#1 , 22 aug 2016 14:30

Beste,

Ik had toch eens een vraag i.v.m. mijn verbrekingsvergoeding indien ik binnen de 3 jaar mijn contract opzeg.
Ik kom overal tegen dat indien je in je eerste jaar, 3 maanden, tweede jaar 2 maanden en derde jaar 1 maand huur verschuldigd bent.
In mijn huurcontract hebben ze echter een andere wetgeving geplaatst waarbij staat dat als ik in mijn eerste 3 jaar opzeg ik 3 maanden huur verschuldigd ben. Indien we zelf een huurder vinden zijn we enkel dossierskosten verschuldigd van 250€, indien we niemand vinden is het dus die 3 maanden huur (685€ huur, 40€ lasten per maand). Wat ze bovendien nog gedaan hebben is de prijs opgeslagen met 40€ voor de toekomstige nieuwe huurder, wat het al zeer moeilijk maakt om nog iemand te vinden.
De wetgeving in de huurtcontract: " in geval van ontbinding van de overeenkomst door de schuld van de huurder, zoals onder meer de voortijdige opzeg door de huurder, stellen de partijen zoals voorzien in artikel 1760 B.W., de vergoeding voor ontbinding van de overeenkomst ten laste van de huurder forfaitair vast op 3 maanden huur, onverminderd alle lasten, kosten en onkosten die voorvloeien uit de verbreking. Partijen komen overeen dat een opzeg van 3 maanden tevens zal gerespecteerd worden. "

Is dit effectief wettelijk op deze manier? Kan ik behalve een huurder vinden er nog van tussen?

Mvg,

V.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 22 aug 2016 14:33

Hoe lang is je huurcontract? Indien deze 3 jaar of minder is, is die clausule inderdaad geldig.

Vogeltje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2016 15:28

Het is van het type 3 jaar en erna wordt het verlengd tot 9 jaar indien er geen opzeg gebeurd...

Reclame

Blaatpraat

#4 , 22 aug 2016 15:36

Wel, nu eens de wat langere uitleg:

Een contract van maximaal 3 jaar (verlengingen spelen niet mee in eerste instantie) kun je niet opzeggen.
Noch door huurder, noch door verhuurder.
Wel kan de verhuurder toch een opzegclausule in het contract steken (enkel in het voordeel van de huurder, niet voor zichzelf dus), en hierin is deze relatief vrij om te bepalen hoe de huurder toch voortijdig kan opzeggen.
Daarom dat ik zei: die clausule is geldig.

Een contract kan altijd (stilzwijgend) verlengd worden, net zoals hier dus. Deze gaat over in 9 jaar (iets anders mag niet).
Vanaf dan zit je met een contract van lange duur die je ten alle tijden, zonder opzegvergoeding, kunt opzeggen.
Vanaf dat je dus de 3 jaar voorbij bent, is die clausule nietig, en vertrek je na je opzegperiode (3 maanden, waarin jij nog steeds huurder bent van het pand).

sloeberken

#5 , 22 aug 2016 19:15

Is dit effectief wettelijk op deze manier? Kan ik behalve een huurder vinden er nog van tussen?
Huurder zoeken is een taak van de verhuurder, dit zal u niet vrijwaren van u verbrekingsvergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”