Hoge bomen

Telo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoge bomen

#1 , 26 aug 2016 15:56

Situatie:
Amerikaanse eiken van buurman staan op 2 meter van de scheiding. Geschatte hoogte tussen 15 en 18meter hoogte met overgroeiende takken tot 6m over mijn eigendom. Dit boven de oprit waardoor er schade wordt berokkend aan mijn voertuig wanneer de eikels vallen. Wanneer de vraag werd gesteld aan buurman 4 jaar terug om de overhangende takken te snoeien wilde deze enkel de laagste tallen snoeien. Intussen groeien de hoogste takken tot tegen en bijna over mijn dak van de woning. Over het dak van de garage groeien ze al over. Buurman wilt niet dat wij de takken laten snoeien want dan verliest de boom zijn evenwicht en dit is esthetisch ook geen zicht volgens hem.

Vraag:
Wat kunnen wij hieraan of hiertegen doen? Moeten zulke bomen ook nagekeken worden om ziektes (rotten van binnenuit, bomen staan er vlot 40jaar, al kunnen deze nog jaren voort). En dient de buurman zijn bomen niet te onderhouden. Wat als er een boom of tak op onze auto of woning valt?

Ik ben absoluut niet van die aard om naar de vrederechter te stappen maar zou enkel de info willen om zo de buurman toch bepaalde zaken duidelijk te kunnen stellen.

Dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wouter VH

#2 , 26 aug 2016 17:15

Ik geloof dat je er wel in mag snoeien (maar laat anderen dit bevestigen!), zeker als ze (bijna) tegen je dak en muren komen. Indien u die niet snoeit of laat snoeien, kunnen deze echt wel uw woning beschadigen. Voor de eikels: als uw buur écht niet wil dat de boom gesnoeid wordt, laat dan op zijn kosten een carpoort of iets dergelijk plaatsen en spreek (op papier) af dat hij zal instaan voor de verwerking van alle eikels en bladen?

Oude Belg

#3 , 26 aug 2016 17:19

U mag de bomen van uw buur in geen geval snoeien. U kan ham vragen om ze te (laten),snoeien, maar zelf mag u dat in geen geval. Hier vindt u, eenvoudig uitgelegd, de relevante informatie. http://www.habitos.be/nl/bouwen/over-bu ... omen-2312/
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

asperger

#4 , 26 aug 2016 17:24

"Wanneer de bovenmatige burenhinder erin bestaat dat takken van een boom van de nabuur overhangen die het zonlicht tegenhouden en ernstige bladafval veroorzaken, bestaat de billijke en passende compensatie hierin dat aan de nabuur wordt bevolen om die overhangende takken af te toppen en zodanig te snoeien dat ze geen bovenmatige hinder meer berokkenen, maar zonder dat het voortbestaan van die boom wordt aangetast of zelfs maar wordt bedreigd, en dat aan die nabuur tevens wordt opgedragen om de toekomstige groei van die boom binnen redelijke perken te houden."
Vredegerecht Westerlo, 9/01/06 (R.W. 2005-2006, 1354)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken

#5 , 26 aug 2016 19:30

Amerikaanse eiken van buurman staan op 2 meter van de scheiding. Geschatte hoogte tussen 15 en 18meter hoogte met overgroeiende takken tot 6m over mijn eigendom.
Is daar nog aan te snoeien, er zijn er dus meerdere.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Telo
Topic Starter

#6 , 29 aug 2016 11:15

Klopt, betreft 5 bomen. Zal het er met hem nog maar eens een keer over te praten. Benieuwd wat zijn reactie zal zijn :| . Dank voor de reeds gegeven reacties.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”