Diensten adverteren zonder achterliggende firma

AlexDK86
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Diensten adverteren zonder achterliggende firma

#1 , 31 aug 2016 09:03

Hallo,

Momenteel heb ik enkele diensten in gedachten waarvan ik denk dat deze een gat in de markt kunnen opvullen.
Gezien ik niet 100% zeker ben, zou ik een website opstarten waarmee ik adverteer, prijsoffertes opgevraagd kunnen worden enz..
In ieder geval zou ik pas een firma oprichten wanneer de kans op slagen duidelijker wordt.
Is dit eigenlijk toegelaten? Of moet je effectief een rechtspersoon oprichten vooraleer je adverteert, reclame maakt, enz?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 31 aug 2016 09:37

je moet geen rechtspersoon oprichten, je moet wél geregistreerd staan als zelfstandige (KBOnummer etc).

denlowie

#3 , 31 aug 2016 09:56

Zulke diensten bestaan al zeer lang !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

AlexDK86
Topic Starter

#4 , 31 aug 2016 10:12

Gezien deze diensten al zeer lang bestaan, wil ik toch eerst even uittesten of er vraag naar is zonder de rompslomp van een KBO-nummer aan te vragen en al te veel geld te investeren.
Het enige waar ik mij zorgen om maak is dat eventuele economische inspectie of zo hierover zou vallen gezien er op het moment van "marktonderzoek" nog geen KBO-nummer is.

JPV

#5 , 31 aug 2016 10:22

Een marktonderzoek doe je perfect zonder de diensten effectief te adverteren. Je moet 2 zaken niet met elkaar verwarren.

Je mag een marktonderzoek doen, daar zal niemand je van weerhouden. Universiteiten doen dat zonder specifiek ondernemingsnummer daarvoor voorzien, jij mag dat evengoed perfect doen. Ga dus gerust naar bedrijven en vraag of er daar vraag voor is, wat men daarvoor zou willen betalen, ...

Diensten aanbieden, offertes opmaken, ... mag echter niet zonder ondernemingsnummer (behalve héél specifieke diensten, bvb bepaalde journalistieke diensten)

denlowie

#6 , 31 aug 2016 10:22

Je begeef je op zeer glad ijs als je dit in het zwart begint, een KBO nummer als één man zaak dit kost 83,50€ je BTW nummer aanvragen kan je zelf het kost je dan 0 €, aan sluiting sociale kas heb je 3 maand tijd voor je aan te sluiten!

Ga een pak geld(boetes etc..) in weegschaal doen voor 83,50€ ???

Man man toch ben je wel in orde met je bedrijfsbeheer ???

LeenW

#7 , 31 aug 2016 10:23

KBO-nummer is niet voldoende, het moet een btw-nummer zijn. De regel is dat je die moet aanvragen wanneer je de intentie hebt btw-plichtige handelingen te stellen, dus zeker voor je de website opstart.

En let op, offertes zijn bindend. Als je er opmaakt en dan beslist toch niet te starten, ga je je blauw betalen aan schadevergoedingen.

JPV

#8 , 31 aug 2016 10:29

btw nummer hangt af van de activiteit die men zal uitvoeren, hé.

LeenW

#9 , 31 aug 2016 10:31

Ja ok, maar ik zet er dan ook bij btw-plichtige handelingen ;)

denlowie

#10 , 31 aug 2016 10:55

Het is het ondernemmings nummer die men activeert naar de BTW ,en is het zelfde nummer, dit is gratis kan je volledig zelf doen.

Als men dit wil proberen kost dit slechts 83,50€ voor het ondernemingsloket, de sociale kas kan men tot 3 maanden wachten eer men moet aansluiten, BTW nummer activeer je onmiddellijk kost 0€.

En je kan als dit niet gaat, alles onmiddellijk laten schrappen zoals de BTW nummer.

Ik zie geen redenen om dit niet onmiddellijk te doen, want de kans om gesnapt te worden is zeer groot, want er zijn andere firma's in betrokken en die zullen zeker geen zaken willen doen met een zwartwerker.

AlexDK86
Topic Starter

#11 , 31 aug 2016 11:23

Om duidelijk te zijn, maar mijn ambitie bestaat er niet in om in het zwart te werken.
Het enige wat ik wil doen is de markt aftasten of er:
1) voldoende vraag is
2) ik concurentieel kan zijn

Ingeval van toewijzing van een offerte zou ik sowieso al het nodige doen om in orde te zijn met KBO, vestigingswet, enz...
Het enige wat ik niet wil is om nu al "massa's" geld te investeren om dan uiteindelijk niet verder te gaan.

sloeberken

#12 , 01 sep 2016 12:07

Als je niet het zelfstandig statuut hebt mag je geen offertes maken.
Wat staat er in een offerte?
Een offerte maak je om beide partijen duidelijk te maken wat het einddoel is voor beide partijen. In de meeste gevallen worden in een offerte daarom de volgende zaken wel opgenomen in een offerte:

Beide partijen (contactgegevens en officiële benamingen)
Een samenvatting van de opdracht (gewenste resultaat)
Stappen die uitgevoerd worden (en de planning hierbij)
Een samenvatting van de planning
De kosten en tarievenstructuur
Een datum van akkoord
Geldigheidsduur van de offerte
Verwijzing naar algemene voorwaarden
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#13 , 01 sep 2016 12:51

"markt aftasten", dan werk je toch al met prijsoffertes, lijkt mij?

j.demoor

#14 , 02 sep 2016 11:04

Adverteren = “1.openbaar bekendmaken ; 2.door advertenties aanprijzen ; 3.advertenties plaatsen...” (KRUYSKAMP,C.,Van Dale...,‘s Gravenhage, Martinus Nijhof 1976,I,p.64).
‘Adverteren’ omvat dus niet ’te koop aanbieden’,noch wat daaruit zou voortvloeien.

“Art.1582.Koop is een overeenkomst waarbij de ene partij zich verbindt om een zaak te leveren, en de andere om daarvoor een prijs te betalen. Hij kan bij authentieke of bij onderhandse akte worden aangegaan.Art.1583.Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

AlexDK86
Topic Starter

#15 , 09 sep 2016 17:14

Om eens terug te komen op de post van j.demoor.
Volgens de wetsartikels mag ik dus een dienst aanprijzen en wordt de verkoop pas gesloten wanneer ik een ondertekende offerte terugkrijg?
Bijgevolg, op moment van overhandiging van de offerte is er dus nog geen koop gesloten en ben ik dus ook wettelijk in orde gezien er nog geen vennootschap opgericht werd/KBO-nummer aangevraagd werd?
Het probleem stelt zich dus maar op moment dat de klant zou ondertekenen en dat er dus een "onderhandse" akte getekend wordt?
Botst dit dan niet met de eerste paraaf van Sloeberke?

"Als je niet het zelfstandig statuut hebt mag je geen offertes maken."

Terug naar “Handelspraktijken”