Huurwaarborg geblokkeerd na discussie afrekening !

Mark_Jolene
Topic Starter

Huurwaarborg geblokkeerd na discussie afrekening !

#1 , 15 nov 2008 20:20

Een acht jaar geleden heb ik wettelijk het huurcontract beeindigd,
Sindsdien staat nog altijd mijn huurwaarborg op een geblokkeerde rekening,

Er is zevenjaar lang geen enkel briefwissel meer geweest tussen de verhuurder en ik.

Discussie was de afrekening die hij gemaakt had waar ik niet mee akkoord was ( kuisen van de mazout ketel was niet verdeeld over al de huurders van het appartement)

Nu mijn vraag, hoe lang kan men die rekening nog blokkeren? Ik moet namelijk wel nog een deel kosten betalen van die mazout, maar omdat de verhuurder niet akkoord is met mij is het schrijven een zeven jaar geleden gestopt

wie kan mij helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 16 nov 2008 22:17

Ik weet wel dat er zoiets als een verjaringstermijn van 5 jaar is, maar hoe dat dat zit met dat bedrag dat al die tijd geblokkeerd staat op die rekening weet ik ook eerlijk gezegd niet.

Ik heb dit erover gevonden

- BW Art. 2277.Termijnen van...huren van huizen...verjaren door verloop van vijf jaren.
- De algemene kosten zijn geen huren.
- Volgens (Cass. 27 mei 1892,Pas. 1892,I,274): BW Art.2277 betreft AL de periodieke prestaties die van dezelfde aard zijn als deze in het artikel opgesomd (BW Art.2277)
- De periodieke voorschotten kunnen van dezelfde aard geacht worden als deze in het artikel opgesomd, doch het verjaren van die voorschotten houdt geen verjaring in van de algemene kosten die zelf niet-periodiek zijn. Die niet-periodieke algemene kosten vallen dan onder Art.2262bis,§1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaren...(B.W.).

Misschien kan een ander welwillend forumlid hierover duidelijkheid brengen

j.demoor

#3 , 17 nov 2008 10:03

“Art.2262bis,§1.Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaren...”(Burgerlijk Wetboek).

De terugvordering van de huurwaarborg is een persoonlijke rechtsvordering die dus hier nog niet verjaard is.

“Art.10...§ 3. Er mag niet beschikt worden over de...bankwaarborg...dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing...”Woninghuurwet 20 februari 1991).

Bij ontbreken van schriftelijk akkoord dient u bij verzoekschrift de waarborg terug te vorderen bij de vrederechter.

Zie verder http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier. Adresseer dit na invulling aan de vrederechter van de huurwoning.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 nov 2008 12:03

“Art.2262bis,§1.Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaren...”(Burgerlijk Wetboek).

De terugvordering van de huurwaarborg is een persoonlijke rechtsvordering die dus hier nog niet verjaard is.
Demoor, stel dat er nu al 10 jaar was gepasseerd, wat gebeurt er dan met de huurwaarborg?

De rehtsvordering is verjaard, maar die huurwaarborg blijft geblokkeerd... vervalt die blokkering dan? en zoja, naar wie gaat die waarborg?

Beachcomber

#5 , 17 nov 2008 15:32

Indien de vordering is verjaard en er is geen uitspraak, dan valt het bedrag op die rekening terug in uw vermogen, het isz immers uw geld (dat is trouwens al altijd uw geld geweest). Aangezien de eigenaar geen rechten kan laten gelden op de som kan u er dus vrij over beschikken.

Ik raad u aan de eigenaar aangetekend op de hoogte te brengen dat u van zin bent de deblokkering van het bedrag te vorden bij de vrederechter. Dit zal al gauw reactie uitlokken. Of u wacht nog drie jaar en u gaat het geld ophalen aan het bankkantoor.

JohnD

#6 , 17 nov 2008 22:03

Ik raad u aan de eigenaar aangetekend op de hoogte te brengen dat u van zin bent de deblokkering van het bedrag te vorden bij de vrederechter. Dit zal al gauw reactie uitlokken. Of u wacht nog drie jaar en u gaat het geld ophalen aan het bankkantoor.
Dat laatste lijkt me dan in dit geval toch interessanter, omdat die eigenaar nog altijd kan dwarsliggen. De vraag is of die bank dat dan zomaar gaat vrijgeven zonder je eerst even zelf langs de vrederechter moet passeren.

neogoa

#7 , 15 feb 2011 15:16

Ik vroeg me het volgende af en besliste dan om mijn vraag zelf te beantwoorden en de vruchten mee te delen :)

Maakt het een verschil uit of het op een geblokkeerde rekening staat of niet?

Stel: De verhuurder vergeet de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening te plaatsen. Na enkele jaren zegt de huurder de huurovereenkomst op en vraagt zijn waarborg terug, met interesten.

Hoeveel interest moet de verhuurder ophoesten?

De wet zegt dat de huurder recht heeft op de gemiddelde marktrente, zijnde de rente die hij zou genoten hebben op een spaar- of termijnrekening. Opgelet: zodra de huurder een ingebrekestelling stuurt naar de verhuurder om de waarborgsom op een geïndividualiseerde rekening op zijn naam te plaatsen, is vanaf dat ogenblik de wettelijke interest van 7% verschuldigd.

bosprocureur

#8 , 15 feb 2011 16:41

Opgelet: zodra de huurder een ingebrekestelling stuurt naar de verhuurder om de waarborgsom op een geïndividualiseerde rekening op zijn naam te plaatsen, is vanaf dat ogenblik de wettelijke interest van 7% verschuldigd.

7 % ? Had je wel gewild hé? Even googelen leverde mij dit op :
■Van 1997 tot 2007: 7,00%
■Voor 2007: 6,00%
■Voor 2008: 7,00%
■Voor 2009: 5,50%
■Voor 2010: 3,25%
■Voor 2011: 3,75%

De rest is een eenvoudig rekensommetje. Conclusie : toch nog beter dan een spaarboekje, en zonder belasting (denk ik). :D

Terug naar “Huren”