pensioen na 45 jaar werken

maredalc
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

pensioen na 45 jaar werken

#1 , 09 sep 2016 17:07

Ik ben geboren op 12 mei 1957 en in juli 2018 heb ik 45 jaar gewerktgewerkt.

Mijn werktraject startte op 1 juli 1973 in Nederland.

Februari 1976 ben ik in het leger gegaan als beroepsmilitair.

Sinds september 1980 werk ik terug als wernemer in België.

Op mijn pensioenpagina is mijn loopbaan gestart vanaf september 1980.

Ik heb reeds een aanpassing van mijn loopbaangegevens gevraagd.

Waar kan ik de bevestiging krijgen dat ik na 45 jaar werken op rustpensioen kan gaan, dus medio 2018?

Graag een bericht.

Met vriendelijke groeten.

PS : bij de pensioendienst is men niet geneigd een duidelijk antwoord te geven voordat ik mijn pensioen werkelij aanvraag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel

#2 , 09 sep 2016 17:45

Al eens inglogd met je id op mypension ? daar vind je de loopbaangegevens

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 sep 2016 18:17

niemand zal hier goed kunnen antwoorden, omdat het niet zeker is dat de jaren als militair in Nederland kunnen tellen voor België. In België kan, bij bvb oneervol ontslag, de jaren NIET meetellen. ALS de jaren meetellen in Nederland (kan u vragen op www.rechtenforum.nl), zullen ze ook in België tellen.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 09 sep 2016 22:10

Beste,

Ik lees hier nergens dat de militaire dienst is vervuld in Nederland. Ik lees hier enkel dat betrokkene in Nederland heeft gewerkt. Indien hij beroepsmilitair is geweest, zullen deze jaren meetellen voor de berekening van de loopbaanvoorwaarde. De jaren Nederland tellen mee voor de loopbaanvoorwaarde. Deze jaren Nederland zijn niet opgenomen in de loopbaan zoals te zien in my pension. Je kan deze gegevens vooralsnog laten opnemen in je loopbaan in my pension, aanvullingen, hiaten in loopbaan meedelen. Je kan altijd een aanvraag om pensioen inleiden, deze is totaal vrijblijvend. Zo zie je meteen wanneer je de 45jaar bereikt. Indien de militaire dienst is gelegen in Nederland en Nederland vermeld deze periode op het formulier E205NL, dan zal deze periode meetellen voor de bepaling van de loopbaanvoorwaarde. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.
Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mathieu Rutten

#5 , 10 sep 2016 06:26

Beste,

Ik lees dat je werktijdvakken kan voorleggen vanaf 01.07.1973. Indien dit het geval is en je daarna jaarlijks telkens minstens 104 voltijdse dagen of gelijkgesteld bewijst als werknemer of 2 rechtgevende kwartalen als zelfstandige, bereik je een loopbaan van 45 jaar per 01.05.2017 als werknemer, mits 104 voltijdse dagen in 2017 en per 01.07.2017 als zelfstandige, mits 2 kwartalen bijdragen betaald met recht op pensioen in 2017. De jaren beroepsmilitair België werden niet opgenomen in je loopbaan zoals te zien in my pension. Deze zijn opgenomen in je loopbaan overheid, Capello. In de huidige stand van de wetgeving zullen deze jaren geregulariseerd worden van de overheid naar de private sector. Er is echter sprake om deze wetgeving te wijzen, nl. pensioenen toe te kennen in elk stelsel zonder minimumdrempel. . Je moet wel rekening houden met het feit dat je jaren Nederland pas gevalideerd zullen worden op AOW-leeftijd, voor jou minimum 67 jaar. Je zal dan ook tot dan enkel een pensioen ontvangen voor je Belgische jaren. Voor wat je Nederlandse loopbaan betreft, zal je goed moeten opletten. De AOW-tijdvakken zullen pas vermeld worden vanaf je 17de verjaardag. Dit betekent concreet dat je je werktijdvakken moet bewijzen. Je kan bv. gegevens grensarbeid opvragen bij het ziekenfonds waar je destijds was aangesloten. Beter is uiteraard als je een werkgeversattest of ontslagbewijs hebt waarin je activiteitsperiode is vermeld. Je moet immers bekomen dat de Sociale Verzekeringsbank ene tussentijdse opgave van werktijdvakken aflevert waarop niet alleen de AOW-tijdvakken staan vermeld maar ook de tijdvakken voor je 17de verjaardag. Indien je in het genot bent van een SWT kan je niet voor 65 jaar met pensioen. Ik raad je dan ook aan om nu reeds een aanvraag om pensioen in te leiden, gezien volledig vrijblijvend.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”