Erfenis

Indy2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 14 sep 2016 19:01

Hallo,

16 mei j.l. is mijn vader overleden in België. Hij had nog steeds een Nederlands paspoort en was hertrouwt met een Nederlandse om vervolgens samen in België te gaan wonen. Mijn vader heeft 5 kinderen in Nederland met wie geen contact was. Er zijn geen kinderen met zijn 2de vrouw. Ik had 1,5 jaar geleden nog contact met hem totdat hij een half jaar geleden ziek werd. De verstandhouding was dus niet meer goed. Ik heb contact gezocht. Daarin werd me gezegd dat ik op de hoogte gehouden zou worden als mijn vader zou sterven. Dit is echter niet gebeurd en ik en ook mijn andere broers en zus mochten er niet bij zijn van de stieffamilie. Nog geen bidprentje hebben we. We werden overal geblokkeerd op social media en ook onze telefoonnummers zodat we niet konden bellen.
Nu gaat ze weer naar Nederland verhuizen. We weten dat er een testament ooit is gemaakt in 2004 waarin we met 6 personen zouden erven waarvan de kinderen 1/12 deel. (waarvan is niet duidelijk). Ik weet dat er geld was van toen mijn vader nog een eigen zaak had. De auto en de hele inboedel zijn op haar naam gezet om te voorkomen dat wij zijn kinderen dat zouden erven. Het testament is op de langstlevende partner in dit geval mijn stiefmoeder, gezet.
Er is veel geld verloren gegaan met de beleggingen in IJsland maar ik wist dat ze nog een behoorlijk bedrag hadden op een rekening 1,5 jaar terug. Verder is alles onbekend want we horen niets, weten niets. Ik vroeg me af of er nog een testament zou zijn want mijn vader zei tegen mij dat hij het goed geregeld had. Hoe kan ik daar achter komen omdat ik niet in België woon. Hoe kunnen we ons deel opeisen en hoe weten we wat er echt te verdelen is. Hij is overleden in België maar gecremeerd in Nederland. Heeft wel ruim 25 jaar in belgïe gewoond. De stieffamilie is erg slim en doen er alles aan om te zorgen dat we niets krijgen hoorden we in de zogenaamde wandelgangen. Het gaat ons niet eens om het beetje geld, maar om gerechtigheid! Wie weet hoe ik erachter kan komen of er nog een testament is van mijn vader en waar moet ik dan zijn? Hoe kunnen we als kinderen ons erfdeel opeisen?

Vriendelijk dank,
.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 14 sep 2016 19:58

Het testament is op de langstlevende partner in dit geval mijn stiefmoeder, gezet.
Volgens de Belgische Wet kan dit niet indien er kinderen van een vorige partner zijn.
Kinderen zijn bevoorrechte erfgenamen, echtgenoten niet.

Indien hij in zijn testament alles aan zijn tweede vrouw nalaat, is dat per definitie een onterving van de kinderen, want die zijn geen erfgenaam van die vrouw.

Maar ik weet niet hoe het zit met de Nederlandse wet, en trouwens ook niet welke wet in feite geldt in dit geval.

Sirkii

#3 , 14 sep 2016 20:35

Vind dit ook een "interessante" case. Een recente Europese verordening laat blijkbaar toe om te kiezen in welk land je de erfenis regelt. Hoedanook erven in Belgie de echte kinderen van de vader minimaal het voorbehouden deel van de goederen van de overledene.

Als er natuurlijk (bijna) niets meer is dan is er ook (bijna) niets meer te erven. Bij leven kon uw vader doen wat hem beliefde. Je zal moeten kunnen bewijzen dat er verstopte belangrijke niet geregistreerde schenkingen gebeurd zijn de laatste jaren die moeten terugkeren wegens in conflict met de belgische regels qua voorbehouden deel.

Onder voorbehoud: k Meen begrepen te hebben dat NL veel soepeler is qua voorbehoud.

Als je denkt dat er veel te rapen valt zal ws een (dure) rechtsprocedure de volgende stap zijn. Anders de ratio,laten zegevieren over het gerechtigheidsgevoel ...

Reclame

Indy2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 sep 2016 21:19

In Nederland heeft mijn broer er een advocaat op gezet die zoekt dat deel van Nederland zo wie zo uit maar elke info die ik kan krijgen omtrent Belgische regels en idd wat je zegt welke erfenisregeling van welk land wordt aan gehouden? Geen idee dus. We wachten het af. Dank voor de reacties.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”