Hobby of toch handel?

Haakperk
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hobby of toch handel?

#1 , 18 sep 2016 01:12

Beste allemaal,

Sedert enkele jaren ben ik lichtelijk verslaafd geraakt aan haken. Je kent ze vast wel: gehaakte knuffels, sleutelhangers, mutsen, sjaals, tafelnapjes,...en ga maar verder. Ik ben voltijds tewerkgesteld en zit per dag zowat 2u op de trein, u raadt het al, te haken. Regelmatig krijg ik de vraag om iets te maken voor collega's, vrienden, familie maar regelmatig ook voor toevallige passanten. Jawel, ze vergoeden dan soms(maar heus niet altijd omdat ik geen vergoeding durf te vragen uit mezelf en het gewoon een fijne hobby is) de aankoopprijs van de benodigdheden. Af en toe, op hun initiatief, geven ze een extraatje. Nu wou ik visitekaartjes maken met contactgegevens op maar kreeg ik de opmerking dat ik rekening moet houden met het feit dat dit eigenlijk een bijverdienste is wat gelijkstaat met zwartwerk gezien ik deze inkomsten niet aangeef, dat er binnen de kortste keren een hoge boete zal geëist worden,enz. Ik schrok me rot want het is absoluut niet mijn bedoeling de staat op te lichten of iets illegaals te doen. Als ik het uitreken, kom ik zelfs meestal niet toe om de benodigdheden te bekostigen en werk ik dus met verlies, als we dan toch in termen van handel bezig zijn. Ben ik nu écht crimineel bezig of wil men mij gewoon opjutten?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 18 sep 2016 08:44

Enkel de visitekaartjes zou ik achterwege laten.

Hier even lezen: http://www.elfri.be/juridische-informat ... kunstenaar
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007

#3 , 18 sep 2016 11:05

ik zou een lijst bijhouden van uw inkomsten en uitgaven en dat desgevallend voorleggen aan de fiscus als deze erom vraagt

Reclame

Haakperk
Topic Starter

#4 , 18 sep 2016 11:11

Eerst en vooral bedankt voor de vele informatie! Wat een, voor mij althans, ingewikkelde materie! In eerste instantie zou ik denken dat het helemaal geen probleem is. Als ik verder begin te lezen, heb ik het idee dat ik effectief mezelf bij de fraudeurs moet rekenen.

De visitekaartjes zijn eerder omdat het leuk is mensen iets te kunnen geven als ze om informatie vragen of me later nog kunnen bereiken. Heb ik dan effectief de kans om beboet te worden?

denlowie

#5 , 18 sep 2016 11:57

Via dit kaartje heeft men een begin van bewijs dat je handel drijft
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#6 , 18 sep 2016 12:20

Tenzij dit kaartje enkel uw naam, adres, mailadres en telefoonnummer vermeld, en zeker geen verwijzing naar wat je doet of verkoopt. Een gewoon wit visitekaartje dus, zoals er al jaren bestaan.

Haakperk
Topic Starter

#7 , 22 sep 2016 20:41

Bedankt allemaal voor jullie hulp! Ik heb mijn ideetje dan maar opgeborgen.

Terug naar “Handelspraktijken”