schade huurwoning

sharonallison
Topic Starter

schade huurwoning

#1 , 20 nov 2008 20:36

Geachte,
Binnenkort verhuizen wij en ongeveer een jaar geleden zijn de keukenkasten,die werden opgehangen door de verhuurder,plots losgekomen van de muur.Niet alleen mijn serviezen,glazen ed meer waren kapot,ook de kasten zelf natuurlijk.Deze zijn eigendom van de verhuurder.Die laatste weigert andere kasten op te hangen en eist nu dat ik dit doe voor ik het huis verlaat,zeggende dat het mijn schuld moet geweest zijn dat de kasten naar beneden gekomen zijn.Kan U mij vertellen wie hier nu eigenlijk aansprakelijk voor is?
Met beste dank,
Sharon Allison

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bidibi

#2 , 20 nov 2008 21:55

Art. 1721 B.W. (Burgerlijk Wetboek)
" Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ookal mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend. Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen"

De verhuurder zal de schade van de borden moeten terugbetalen, tenzij hij/zij in het huurcontract heeft opgenomen dat hij/zij vrijgesteld is van enige aansprakelijkheid voortvloeiend uit verborgen verbreken. (dit is geen dwingend recht, kan dus van worden afgeweken bij overeenkomst)

Art. 1719 BW
"De verhuurder is uit de aard van het contract, en zonder dat daar enig bijzonder beding nodig is, verplicht:
1 (...)
2 Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is.
3 (...)

De verhuurder zal dus ook nieuwe kasten moeten ophangen voorzover deze kasten echt noodzakelijk zijn bij het gebruik van de keuken.

kolonel

#3 , 21 nov 2008 06:08

Dat is allemaal goed en wel, maar kan er hier ook geen sprake zijn van fout van de huurder ?

Indien de kasten overval zaten zodat deze wel vroeg of laat moesten begeven ?

kolonel

Reclame

Beachcomber

#4 , 21 nov 2008 11:05

Een keukenkast die overvol zat? Als daar alleen servies en aanverwante inzat en dat ding stort naar beneden dat is die kast niet geschikt voor het doel waarvoor het beoogd is, nl. servies in opbergen. Hoeveel of hoe weinig daar in zat.

Als die kast dan van de muur stuikt dan heeft dat te maken met onoordeelkunige ophanging en dat is de verantwoordelijkheid van de verhuurder.

kolonel

#5 , 21 nov 2008 11:45

Hallo Beachcomber

Daar ben ik het dus duidelijk niet mee eens.

Als die kast juist geplaatst was en ze kwam naar beneden, zou ik al kunnen zeggen slecht geplaatst
Indien die kast daar reeds jaren hangt en jaren gebruikt werd, denk ik niet dat je het argument van plaatsing kan inroepen worden.

Ik heb al gezien dat er bij sommige mensen, zelfs volledige gereedschapskisten in de kasten zaten. Is een keukenkast daarvoor gemaakt ?????

Aangezien we hier de juiste omstandigheden niet kennen is het ook moeilijk om zo dadelijk een juiste raad of advies te geven.

Het zou ook goed kunnen dat de kast wel degelijk goed vast hing en dat de kast niet overladen was, maar dat externe factoren op dit geheel een rol hebben gespeeld.

Ik ga hier bv 1 voolbeeldje geven.
U woont langs een weg die veel bereden wordt door zwaar verkeer dan is het goed mogelijk dat na een tijd door toedoen van het daveren door het zwaar verkeer de kast naar beneden komt

Nu over dit geval hoor je maar 1 klok luiden en ga me dus ook niet vastpinnen op 1 verklaring om de schuld te geven aan huurder of verhuurder.

Beachcomber

#6 , 21 nov 2008 12:53

Ik sprak dan ook van normaal gebruik door er servies in te bewaren, en ongeacht de hoeveelheid ervan.

Volledige gereedschapskisten zijn inderdaad geen zaken die in een keukenkast worden gehouden. En inderdaad moet men de volledige omstanigheden van de zaak kennen, maar zolang er geen harde aanwijzing zijn van misbruik wordt er hoedanook de natrekking gevolgd. De kast maakt deel uit van het onroerend goed, en daarvoor is de eigenaar verantwoordelijk.

sharonallison
Topic Starter

#7 , 21 nov 2008 21:21

Ik ben de persoon waarvan de keukenkasten naar beneden gevallen zijn en ter verduidelijking:daar zat alleen keukengerief in.Borden,glazen en etenswaren.Er kan absoluut geen sprake zijn van overbelasting.
Bovendien stelde een schrijnwerker vast dat er vijzen gebruikt werden die veel te kort en niet breed genoeg waren om zo'n kasten te kunnen dragen.
Doordat de vier kasten ook nog eens aan mekaar vastgemaakt waren,zijn ze allemaal losgekomen,nadat er vermoedelijk slechts ene losgeraakt is van de muur.
Hopelijk maakt dit de situatie voor iedereen een beetje duidelijker.

Tope

#8 , 22 nov 2008 02:05

Ik ben de persoon waarvan de keukenkasten naar beneden gevallen zijn en ter verduidelijking:daar zat alleen keukengerief in.Borden,glazen en etenswaren.Er kan absoluut geen sprake zijn van overbelasting.
Bovendien stelde een schrijnwerker vast dat er vijzen gebruikt werden die veel te kort en niet breed genoeg waren om zo'n kasten te kunnen dragen.
Doordat de vier kasten ook nog eens aan mekaar vastgemaakt waren,zijn ze allemaal losgekomen,nadat er vermoedelijk slechts ene losgeraakt is van de muur.
Hopelijk maakt dit de situatie voor iedereen een beetje duidelijker.
Had je deze info meteen gegeven, dan zou je allang een correct antwoord gekregen hebben, mijn gedacht.

sharonallison
Topic Starter

#9 , 22 nov 2008 15:29

Mijn excuses daarvoor,maar het zou zelfs nooit bij mij opgekomen zijn dat er iets anders dan keukengerief in de daartoe bestemde kasten zou liggen.
Was dat wel het geval geweest,dan had ik mij niet de moeite getroost om te vragen wie voor zoiets aansprakelijk is,dat had ik zelf kunnen verzinnen.
Alsnog bedankt voor Uw bijdrage.

kolonel

#10 , 22 nov 2008 15:58

Hoelang hingen die kasten daar al voordat ze naar beneden zijn gekomen ?

sharonallison
Topic Starter

#11 , 22 nov 2008 16:05

Ik vermoed een jaar of 5.Ik woonde hier al 3 jaar en toen waren ze volgens de eigenaar nog niet zo lang geïnstalleerd.

Terug naar “Huren”