Woning aankopen waarbij de rooilijn doorheen de woning loopt. Wat zijn de gevaren?

marianne.dt
Topic Starter

Woning aankopen waarbij de rooilijn doorheen de woning loopt. Wat zijn de gevaren?

#1 , 22 sep 2016 17:03

Ik vroeg mij af of iemand de gevaren kan uitleggen mbt de rooilijn?

Om de situatie te schetsen: ik ben geïnteresseerd in de aankoop van een woning, gebouwd in 1960.
De straat is zeer smal en een voetpad is niet aanwezig. Daarmee dat de rooilijn door heel wat woningen doorloopt.
Het huis waar ik interesse in heb, is een halfopen bebouwing, waar nog 2 andere huizen naast staan. De 3 huizen komen allemaal over de rooilijn heen.
De rooilijn loopt doorheen de eerste +- 4 meter van het huis.

Ik vroeg mij af of de gemeente het stuk grond binnen de rooilijn zomaar kan onteigenen?
Zoja, dan zou dit betekenen dat de 3 eigenaars hun woning volledig moeten afbreken?

Welke rechten heeft de eigenaar en welke rechten heeft de gemeente?
Zouden jullie aanraden of afraden om deze woning te kopen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2016 18:51

Als de gemeente of het gewest de straat willen verbreden, zal de woning deels of in zijn geheel moeten worden afgebroken. Je zal dan onteigend worden. Noteer echter wel dat hierbij de moderniseringen, die na de vaststelling van de rooilijn, werden uitgevoerd, niet meer zullen vergoed worden (bvb nieuwe ramen die de laatste jaren gestoken werden zullen niet worden vergoed)

marianne.dt
Topic Starter

#3 , 22 sep 2016 20:58

Maar er is wel degelijk een vergoeding aan verbonden voor de afbraak en de heropbouw?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 sep 2016 11:36

Maar die vergoeding zal geen rekening houden met de veranderingen of aanpassingen na de datum van vaststelling rooilijn.

Terug naar “Kopen”