Post voor vorige bewoners

Blaatpraat
Topic Starter

Post voor vorige bewoners

#1 , 22 sep 2016 13:12

Ik krijg tegenwoordig bijna dagelijks voor de vorige bewoners van m'n huis.
Dit is sinds dat hun DoMyMove procedure van bpost afgelopen is.

Iedere keer neem ik contact op met hun om de post te komen halen, maar iedereen kan wel begrijpen dat ik dit beu begin te worden.

Hun nieuw adres ken ik niet, heb enkel een gsm nummer momenteel.

Hoe ver ben ik in m'n recht als ik vanaf heden op die brieven noteer 'onbekend op dit adres' en terug de post op doe?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2016 14:35

Dit is inderdaad een goeie methode. Het is jouw verantwoordelijkheid niet dat zij hun correspondenten niet op de hoogte brengen van hun verhuis. Je kan ook naar het postkantoor gaan en melden dat post op uw adres, maar op naam van de vorige bewoners, niet meer gewenst is. Mogelijk bezorgen ze deze dan niet meer bij u, maar sturen die post meteen terug naar afzender. "Bestemmeling onbekend op dit adres" op de enveloppe schrijven en terug in de bus steken, zoals je zelf aangaf, is ook een optie.

Ik denk zelfs dat je gerust die post ongeopend bij uw oud papier mag deponeren ook. De post openen mag uiteraard niet (schending briefgeheim), maar wie gaat er naar kraaien als je die post gewoon vertikaal bij het oud papier klasseert?

Kleine randopmerking: Ben je 100% zeker dat zij niet meer gedomicilieerd zijn op uw adres? Als ze zo slordig met hun post omgaan, zou het wel eens kunnen dat ze ook hun domicilie nog niet verzet hebben. Je kan dit eenvoudigweg opvragen bij de administratieve dienst van je stad of gemeente.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Blaatpraat
Topic Starter

#4 , 23 sep 2016 09:11

Dan zal ik dat vanaf nu zo doen. :-)
Ik denk zelfs dat je gerust die post ongeopend bij uw oud papier mag deponeren ook. De post openen mag uiteraard niet (schending briefgeheim), maar wie gaat er naar kraaien als je die post gewoon vertikaal bij het oud papier klasseert?
En dan plots een aangetekend schrijven krijgen (of deurwaarders) omdat ik een factuur heb weggegooid?
Dan toch maar liever retour sturen, postbus is niet zo ver weg alvast.

Ik dacht trouwens eens gelezen te hebben dat briefgeheim maar telt tot aan de brievenbus.
Eenmaal in de brievenbus mag je als eigenaar van die brievenbus de brieven perfect lezen.
Niet dat ik dat van plan ben, maar toch...
Kleine randopmerking: Ben je 100% zeker dat zij niet meer gedomicilieerd zijn op uw adres? Als ze zo slordig met hun post omgaan, zou het wel eens kunnen dat ze ook hun domicilie nog niet verzet hebben. Je kan dit eenvoudigweg opvragen bij de administratieve dienst van je stad of gemeente.
99% ja.
Om die laatste procent erbij te krijgen zou ik inderdaad toch eens moeten passeren bij de gemeente.

artemis

#5 , 23 sep 2016 09:51

99% ja.
Om die laatste procent erbij te krijgen zou ik inderdaad toch eens moeten passeren bij de gemeente.
Kan je heel waarschijnlijk ook simpel telefonisch opvragen, met datum van uitschrijving erbij. Gaat althans zo in A :wink:

asperger

#6 , 23 sep 2016 10:39

En dan plots een aangetekend schrijven krijgen (of deurwaarders) omdat ik een factuur heb weggegooid?

Dan stelt die deurwaarder wel vast dat die bewoners dar niet meer wonen.
Is effectieve manier om het te stoppen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis

#7 , 23 sep 2016 11:44

ik moet even een nuance toevoegen: Post (die niet voor jou is) die in je brievenbus beland, open je inderdaad best niet. Moreel gezien doen we dat zo, dat is beleefd. Maar als je ter staving hiervan de wet op het briefgeheim aanhaalt, klopt dat niet; Immers: het briefgeheim is van toepassing op de postbode: hij is gehouden aan het briefgeheim tussen de afzender en de bestemmeling. zoals blaatpraat opperde: hij is verantwoordelijk voor de bewaring van de brief vanaf het in de postbus beland totdat hij het in de bestemde brievenbus deponeert. van zodra een brief in je bus beland, geldt er géén briefgeheim voor jou en je (gedomicilieerde) medebewoners. Dat klopt ook: want technisch gezien bevindt de brief zich op jouw privéterrein en er kan onmogelijk van jou verwacht worden dat je goederen.documenten en brieven in bewaring houdt voor iemand waarmee je totaal geen afspraken hebt. dus je mag het wél openen. (al doe je dat uit beleefdheid niet). Er kan je dus nooit verweten worden iets zoek gedaan te hebben, omdat een fout besteld item ofwel de fout van de bestemmeling is, ofwel van de Post. en daar stopt het. Dus brieven allerhande die niet voor jou bestemd zijn: op de voorzijde schrijven: geadresseerde woont hier niet en brief in de postbus stoppen. Dit is wat ik ook aan mijn meerderjarige kinderen vertel: strikt genomen kàn en mag ik een brief aan hun geadresseerd openen. (Was me eens per abuis overkomen en daar deed er eentje knorrig over :-)

artemis

#8 , 23 sep 2016 12:09

@eylis

Het is op die manier dat wij enkele jaren terug te weten zijn gekomen dat er nog een oude domicilie stond op een adres dat wij verhuurden. Ex-huurder had zich wel uitgeschreven maar een vriendin die zij een tijdje had laten inwonen niet. Kwam er na 6 maanden plots een (niet toegekleefde) brief van de stad voor een ons onbekende persoon om zich te laten registreren voor deelname aan verkiezingen als EU-burger. Die brief werd in onze bus gestopt door de nieuwe huurder. Weer een beetje anders natuurlijk :wink:

Kali

#9 , 23 sep 2016 13:40

Even een bijkomende vraag ...

Ik krijg constant post van mijn buurman, daar deze zich op googlemaps profileert op mijn adres (hij heeft huisnummer + A, ik heb het huisnummer zonder toevoegsels).

Google is niet van plan dit aan te passen, reeds verscheidene keren gemeld... Ondanks dat ik mijn eigen activiteit op mijn adres heb...

Momenteel stuur ik dus al deze 'spam' post terug dat de bestemmeling niet en nooit op dat adres gewoond heeft....Wat kan ik verder nog doen?

Gebruiker21

#10 , 23 sep 2016 15:41

Vandaar mijn vraag ivm de domiciliëring. Als de vorige bewoners er niet meer gedomicilieerd zijn, kan een deurwaarder helemaal niets beginnen op uw adres.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Topic Starter

#11 , 26 sep 2016 15:25

Voor de zekerheid: https://www.oostkamp.be/product/331/sam ... gsregister
Heb zonet dit uittreksel digitaal aangevraagd, dat lijkt mij voldoende om het zeker te weten, niet?

Gebruiker21

#12 , 26 sep 2016 15:46

Lijkt me inderdaad het correcte uittreksel te zijn...

Blaatpraat
Topic Starter

#13 , 27 sep 2016 09:32

Deze morgen de bevestiging gekregen dat ze niet meer op mijn adres staan.

Merci voor de tip :-)

Gebruiker21

#14 , 27 sep 2016 12:05

Flikker dan maar weg, hun post ;) Of als je vriendelijk wil zijn: deponeer terug in de postbus met melding "woont niet meer op dit adres". Of meldt op het postkantoor dat je geen post meer op die naam wenst te ontvangen... ;)

Terug naar “Administratief recht”