Vallen internaatskosten onder schoolkosten

Pimboli1986
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vallen internaatskosten onder schoolkosten

#1 , 24 sep 2016 10:01

Hallo,

Mijn vriend betaald voor zijn zoon onderhoudsgeld,en ook schoolkosten.
Al heeft de moeder ervoor gezorgd dat zijn zoon niet komt bij zijn papa,wij zien hem nooit!
Nu heeft ze na het opstellen via rechtbank een aantal jaren geleden beslist om hun zoon op internaat te plaatsen.
Nu vraag ik mij af of die internaatskosten ook onder schoolkosten vallen.
Want wij hebben net een brief ontvangen van haar advocaat dat we de internaatskosten ook moeten betalen!
Ik weet hier geen raad mee,we spreken nu wel van een serieus bedrag met terugwerkende kracht...
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 24 sep 2016 10:23

heel eenvoudig. De beslissing om het kind op internaat te plaatsen moet eigenlijk een gezamelijke beslissing zijn waar de vader akkoord mee is. Is de reden voor internaat de afstand tot de school? zo ja: was er een school die dichter bereikbaar was? Is de reden: opvolgen studieresultaten en huiswerk beter structureren? Heeft de moeder het moeilijk om het huiswerk méé op te volgen? Ook daar zijn andere mogelijkheden voor. (schoolstudie, remederiering enz...) in het kort: op zijn minst had de vader zijn medezeggenschap moeten hebben in de beslissing. (dat is wel degelijk de wet) Ik heb de indruk dat dit niet het geval was. dit is dus een eenzijdige beslissing van de moeder. Strikt genomen kan de vader antwoorden dat hij in zijn ouderlijke autoritiet niet gekend is bij het nemen van deze beslissing. Dat de verblijfskosten voor dit internaat daardoor uiteraard vallen in de alimentatievergoeding die hij reeds betaalt. Dat je graag verwijst naar de wetgeving dienaangaande en dat je de moeder aanraadt zich te beraden bij een professionele neutrale deskundige die haar kan duidelijk kan informeren hierover. (tussen haakjes: wat haar betaalde advocaat dus niet gedaan heeft;maar dat zal ze best zelf ondervinden)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”