Vraag over overbruggingskrediet?

ThomasQ
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vraag over overbruggingskrediet?

#1 , 11 okt 2016 22:35

Beste

Mijn vader is enkele jaren geleden overleden en mijn moeder heeft het vruchtgebruik van de woning en ik ben ook voor de helft eigenaar. Ze wil nu echter een nieuw huis kopen omdat het oude te groot is geworden. Het oude huis is geschat op 305 000 euro het nieuwe huis kost incl alle kosten 280 000 euro. Aangezien er veel werken zijn aan het huis vrees ik dat het even zal duren vooraleer de woning wordt verkocht en de koper zal sowieso ook een grondig renovatiebudget moeten hebben/lenen. Ik moet zogezegd mijn toestemming geven dat het huis mag worden verkocht ik heb daar geen enkel probleem mee, ik ben wel bang dat het huis niet snel zal verkocht worden. Mijn moeder is er 61 en mij lijkt het niet verstandig om te tekenen voor een overbruggingskrediet en dat aan te gaan. Ze heeft wat spaargeld maar om de nieuwe woonst te financieren is er sowieso de verkoop van het oude huis nodig.

Ze dwingt me er nu toe dat ik sowieso teken bij de agence dat het oude huis mag verkocht worden en ik neem aan dat ze in een impulsieve bui dat nieuwe huis zal kopen. Iets in mij zegt dat het verstandiger er is om eerst het oude huis te verkopen en het geld te ontvangen zonder een overbruggingskrediet aan te gaan. En eens het geld er is een nieuw huis te kopen. Is dat de beste keuze of niet? Een overbruggingskrediet aangaan lijkt mij toch een riskante en dure onderneming.

En als ze dat aangaat, heb ik daar dan iets mee te maken? Als het slecht zou aflopen en niet tijdig verkocht geraken wil ik daar toch niets mee te maken hebben en daarvan geen financiële gevolgen dragen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2016 10:16

Waarom niet gewoon gaan huren? Zal stukken goedkoper uitvallen.
Mijn moeder heeft haar huis ook verkocht (ze was toen al 78 jaar) en nog 9 jaar een appartementje gehuurd voordat ze is overleden. Geen last meer van verbouwingswerken, en al die andere rompslomp die een eigen huis meebrengt op latere leeftijd.

wanton

#3 , 12 okt 2016 18:28

Ik spreek mij niet uit over wel of niet verkopen en een ander huis terug te kopen. Meestal wordt zo'n huis verkocht om een appartement te kopen, zeker op latere leeftijd. ( verkoop 305 K; koop 280 K = waar zit het profijt na kosten?) Een overbruggingskrediet , dat niet te lang aansleept, is een simpele en goedkope oplossing. Waarborg : akkoord via notaris om verkoopprijs af te staan. Zo'n toestand kan evenwel geen jaren duren.
Thomas, jij moet uw akkoord geven voor de verkoop. Let er wel op dat jij, in de nieuwe woning, ook 50 % (blote) eigenaar bent. Anders kan het u nog veel meer kosten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”