Koopwoning stedenbouwkundige vergunning niet in orde

Eileen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Koopwoning stedenbouwkundige vergunning niet in orde

#1 , 11 okt 2016 23:32

Hallo iedereen!
Wanneer een onroerend goed wordt verkocht, wie moet er dan over waken dat alle stedebouwkundige vergunningen in orde zijn? Moet de makelaar dit nakijken, de notaris, de kopers zelf?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 12 okt 2016 09:39

Dit is hetgeen waarvoor je, als koper, je notaris voor betaalt.

Al zal een goede makelaar dit sowieso regelen voor de verkopende partij.

KimSe

#3 , 12 okt 2016 11:18

Ik zou toch de eerste notaris willen zien die na het ontvangen van de gemeentelijke inlichtingen ter plaatse gaat aftoetsen ter plaatse of alles in orde is...

Lijkt mij persoonlijk eerder de taak van makelaar/koper, zij kunnen best verifiëren wat de toestand ter plaatse is, en of dit inderdaad strookt met de verklaringen van de verkoper/stedenbouw.

Reclame

asperger

#4 , 12 okt 2016 11:32

Zolang er geen PV is van een bouwovertreding zal de notaris niets merken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Eileen
Topic Starter

#5 , 12 okt 2016 11:44

kunnen wij volgend jullie nu nog onder de koop uit? Wij hopen alles proper af te handelen, willen geen rechtzaak of dergelijke, we zijn niet uit op een eventuele schadevergoeding, we willen er gewoon van af en ons voorschot terug. Volgens de architect zijn de inbreuken zo zwaar dat het nooit geregulariseerd zou geraken.

Eileen
Topic Starter

#6 , 12 okt 2016 12:14

Zolang er geen PV is van een bouwovertreding zal de notaris niets merken.
Er zou blijkbaar wel al melding geweest zijn op het gemeentehuis en daar weten ze van de bouwovertreding. Ik ga er dus van uit dat er een pv zal zijn maar dat weet ik dus niet zeker.

Terug naar “Kopen”