gepensioneerden scheiden!

asperger
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

gepensioneerden scheiden!

#1 , 12 okt 2016 15:38

Deze vraag bereikt me uit mijn vriendenkring:

Een koppel, gepensioneerd en beiden 69 jaar oud, wil scheiden.
Hij heeft een ambtenarenpensioen van ongeveer 2000 EUR bruto, zij een pensioen private sector van 100 EUR bruto. Geen kinderen meer ten laste.
De dame heeft haar man verlaten om te gaan samenwonen met andere (zeer bemiddelde) gepensioneerde. De man betaalt reeds onderhoudsvergoeding (enig kind) voor zijn oude moeder die in rusthuis woont (400 EUR per maand).
Echtgenote eist reeds een halve huishuur (300 EUR) van de man (hij blijft wonen in de gemeenschappelijke gezinswoning).
De man was enige kostwinner tijdens het huwelijk (45 jaar). Geen contract.

Vraag: hoe zit het dan met alimentatie?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2016 17:13

Art. 301 Burgerlijk Wetboek
De rechtbank kan het verzoek om een uitkering weigeren indien de verweerder bewijst dat verzoeker een zware fout heeft begaan die de voortzetting van de samenleving onmogelijk heeft gemaakt.

De betrapping op overspel bestaat nog steeds.

Ik raad de man aan een advocaat te raadplegen en te zorgen dat hij kan bewijzen dat zijn vrouw hem verlaten heeft om met een andere man te gaan samenwonen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”