Ben enig kind, ouders zijn uit de echt gescheiden en mijn vader woont momenteel nog in de echtelijke woonst die aan hen beiden toebehoorde. Tussen beiden was overeengekomen (met een dadingsovereenkomst) dat de woning uit de hand verkocht wordt en dat ze elk hun deel krijgen.
Moeder komt echter plots te overlijden en uit haar testament blijkt dat ze met een legaat werkt. Moeder's aandeel in het huis (wat eigenlijk haar nalatenschap is want veel spaarcentjes had ze niet) gaat dus naar een vzw die niet alleen volledige erfgenaam is maar ook aangeduid is als algemeen legataris.
Volgens het testament moet deze vzw bijzondere legaten uitbetalen en er de successierechten op betalen: aan haar beste vriendin (37.000 euro) en dochter (ik dus 62.000 euro)
Volgens mijn notaris wil dit zeggen dat ik niet alleen echt hebt op 50% van haar nalatenschap maar daarbovenop zou de vzw me ook nog 62.000 euro moeten uitbetalen. Klopt dit?
Bovendien is de kans groot dat de vzw de erfenis verwerpt omdat ze meer gaan betalen als erven indien ik recht heb op mijn reservatair deel en legaat. Wat gebeurt er dan als de vzw de erfenis verwerpt, naar wie gaat de nalatenschap en moet het legaat aan haar beste vriendin nog uitbetaald worden?