Wat gebeurt er NA een faillissement ?

lolita85
Topic Starter

Wat gebeurt er NA een faillissement ?

#1 , 14 okt 2016 10:38

Beste,

Zoals ik al eens eerder gepost had heeft mijn ex een BEWUSTE faillissement achter de rug.
Hij heeft bewust de zaak stopgezet na een grote uitverkoop te houden m-omdat hij zelf heel goed weet dat een surseance niets zou uithalen vermits hij de schuldeisers onmogelijk terug kan betalen.

Ik spreek hier over een goed draaiende zaak, maar blijkbaar heeft mijn ex ongelooflijk veel persoonlijke schulden (ongeveer zo'n 250.000 euro) en dan nog de schulden van de winkel (leveranciers niet betaald, website niet betalen ect ...)

Nu heeft hij wel 2 weken voor de bewuste sluiting een heel pak artikelen verkocht en heeft zo'n ruwe 50.000 euro verdiend.
Wel heeft hij die laatste weken nog enkel contact betalingen ontvangen en niets opgeschreven (laten geloven dat er niets meer binnenkwam en zaak al gesloten was)

Nu stel ik mij hier serieus wat vragen bij ...
Als hij marchandise verkocht heeft die hij ontvangen heeft weten ze de schuldeiser en leveranciers toch hoeveel ze aan hem geleverd hebben ?
Hoe kan hij hier dan mee wegkomen ? Ik neem aan dat er toch iemand zal komen optellen hoeveel er over is van geleverde die artikelen ?

Maar die zijn er duidelijk niet meer mits hij ze verkocht heeft om zo een pak zwart geld binnen te halen.

Ook is hij bang dat de deurwaarder elk moment aan de deur kan staan. (persoonlijke schulden neem ik aan)
Wel heeft mijnheer voor zijn bewust faillissement nog een hoop luxe items op naam en kosten van de zaak gekocht (nieuwe telefoon, nieuwe laptop, restauranten ect)

Hoe zal dit voor deze persoon eindigen ?
Ik wil hier niet meer verwikkeld in geraken mits hij de vader van mijn kind is maar dit kan toch niet ?

En eens hij gaat werken zal hij toch ook zijn schulden moeten betalen, of hoe werkt dat ?

Dank u wel voor uw tijd,

Een bezorgde moeder.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2016 11:22

Alle faillissement zijn anders !

Er word altijd de dag na het faillissement een pv van bevindingen (stock of inventaris) opgesteld door de Rechter commissaris en de curator, de curator vraag de boekhouding van de laatste 6 maanden als ook de bankrekening van de zes laatste maanden, aan de hand van deze gegevens ziet en weet de curator zeer veel !
Curator moet na 4 weken een pv van memorie opstellen voor het parket, als het parket daar strafbare feiten in ziet dan word hij straf rechterlijk vervolgd, meestal komt dit niet meer zo ver bij een normaal faillissement.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lolita85
Topic Starter

#3 , 14 okt 2016 14:45

Bedankt voor het antwoord, ik probeer er meer duidelijkheid in te zien.

Hij had mij in de tijd al gezegd dat de curator de stock was komen controleren, en dat er niet goed uitzag ... M.a.w. dat ze terug gingen gaan en er een staartje aan zou komen.

Dus ergens zal hij niet wegkomen met het "stelen" van de leveranciers en het geld in zijn eigen zakken te steken ?
Wat de boekhouding betreft heeft hij uiteraard de laatste weken waar hij enkel contante bedragen aanvaardt heeft niet opgeschreven, dus die BESTAAN ergens niet ... Hij heeft de winkel zogezegd daarvoor gesloten (tot wanneer hij bancontact betalingen niet meer aanvaardde van de klanten)

Reclame

lolita85
Topic Starter

#4 , 14 okt 2016 14:49

Oja, wat zijn bankrekening betreft, het zwartgeld heeft hij uiteraard ook nooit op de rekening overgezet.
Hij heeft alles cash bewaard. Zo slim was hij wel.

Dus hoe kan een curator of rechter dan zien waar hij mee bezig was ?

Ik denk enkel aan het zien dat er een hoog aantal stuks ontbreekt die zogezegd nooit verkocht is geweest, maar er niet meer is.

denlowie

#5 , 14 okt 2016 14:55

Ze tellen nu ook niet vijsje hoor, een curator krijgt in het slechtste geval iets minder dan 1.000€, daar kan hij geen dagen voor werken hoor !

lolita85
Topic Starter

#6 , 14 okt 2016 19:56

M.a.w. de kans is groot dat er geen staartje aan komt, en dat hij zomaar de leveranciers heeft bedrogen, en met het geld weg is ?

denlowie

#7 , 14 okt 2016 20:00

M.a.w. de kans is groot dat er geen staartje aan komt, en dat hij zomaar de leveranciers heeft bedrogen, en met het geld weg is ?

die kans is zeer groot !

Wat ik me afvraag wat heb jij er bij te winnen als deze man niet gestraft word ????

lolita85
Topic Starter

#8 , 17 okt 2016 00:41

delowie "gestraft wordt" is met dt, en ik vraag dit omdat we samen een kind hebben, dit gaat mij ook aan ;)

denlowie

#9 , 17 okt 2016 07:55

delowie "gestraft wordt" is met dt, en ik vraag dit omdat we samen een kind hebben, dit gaat mij ook aan ;)

,
In de forum wereld is er een ongeschreven wet dat men geen opmerkingen heeft over taal fouten, wat je zeker niet siert.

Men is al zo gewillig om je van antwoord te dienen en dan berispt je de forumer voor een taalfout, wat getuigt van zelf een muggenzifter te zijn.

Lowie

lolita85
Topic Starter

#10 , 17 okt 2016 11:09

Oei, zo'n opvliegende reactie omdat ik u erop aanduidt een schrijf fout te maken ?
Niet leuk hé om commentaar te krjigen ... Zo snap he ook eens hoe 't aanvoelt :)

Met vriendelijke en warme groeten !

sloeberken

#11 , 20 okt 2016 12:46

Beste,
Zonder in despuit te treden, ieder forum lid doet dit volledig belangloos en zonder vergoeding, waar dan ook enig respect aan de dag kan gelegd worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”