restwaardebepaling bij beëindigen éénmanszaak in bijberoep

Jan-AT11
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

restwaardebepaling bij beëindigen éénmanszaak in bijberoep

#1 , 15 okt 2016 11:08

Beste,

Betreft: beëindigen van zelfstandig bijberoep (éénmanszaak) na 14 jaar wegens gezondheidsproblemen en boekhoudkundig correct afsluiten.

Wat specifieke meetapparatuur en een deel van de stock betreft, wens ik die te verkopen aan een startende collega.
Dat kan op factuur aan de overeengekomen (juist?) verkoopwaarde alvorens de beëindiging.

Voor wat ik houden wil, moet ik een factuur aan mezelf maken, aan een waarde te bepalen door de dienst BTW (juist?) en daar wordt uiteraard BTW op betaald.
Of hoeft dat niet “die factuur aan mezelf” voor een éénmanszaak? Alles werd toch door mij betaald en is afgeschreven.
Ik vrees dat dit zo niet werkt … ?

Al is de restwaarde boekhoudkundig nihil van wat is afgeschreven, ik veronderstel dus dat bij beëindiging (al is het om gezondheidsredenen) er toch BTW zal moeten betaald worden op “een” restwaarde. Juist?

Hoe wordt de restwaarde van afgeschreven materiaal bepaald?
De camionette (2009), die ik in occasie kocht (2010) en die nu zeven jaar oud is (2016), was de belangrijkste aankoop of investering.
1. Maakt het voor de BTW een verschil als ik de camionette privé houd of verkoop?
2. bestaan er daar vaste regels, procenten of bedragen om z’n restwaarde (en dus het te betalen BTW-bedrag) te bepalen?
Uiteraard betaal ik niet graag meer dan nodig.

En voor het handgereedschap, dat in wezen, wegens intensief gebruik, toch nagenoeg versleten is.
Denk aan de snoerloze toestellen waarvan de levensduur van de batterijen quasi nul is en de kogellagers onderhoud vragen (smeren of vervangen).
Die waarde is volgens mijn aanvoelen dicht bij waarde nul. Krijgen OK, maar daar iets voor betalen, nee.

Graag een antwoordje op deze vragen.
Ik informeerde bij verschillende mensen van de boekhouding en kreeg tegengestelde antwoorden. Graag het juiste antwoord.

Extra tips voor de goede afloop van het beëindigen van deze administratieve klus zijn welkom.

Dank ;-)

Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 15 okt 2016 11:14

- Als je de wagen bijhoudt, gaat u die inderdaad moeten onttrekken. Kijk op tweedehandswebsites wat zo'n wagen nog waard is. Stuk aan uzelf opmaken en btw rekenen.
- Voor het gereedschap, als dat allemaal versleten is, plak er dan een symbolisch bedrag op en maak eventueel wat foto's om te bewijzen dat ze niets meer waard zijn, voor als er een stopzettingscontrle zou komen.

Bekijk eventueel artikel 11 btw wetboek eens voor de verkoop aan de startende collega.

Jan-AT11
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2016 11:33

Sorry voor de laattijdige reactie van me.
Dank voor het antwoord dat u me gaf.

Ik heb me het boek van Integraal vzw “uw zaak overlaten, verkopen, beëindigen” aangeschaft en op zoek gegaan naar wat voor mij relevant is.
Heel veel is dat niet en ik blijf eigenlijk, na het lezen van het boek, met mijn specifieke vragen zitten. Kunnen jullie daar een antwoord op geven of moet ik alles met de boekhouder doornemen? Een gesprek met de boekhouder vind ik pas interessant als ik zelf wat juiste achtergrond heb. Dan kun je tenminste meedenken omtrent je eigen situatie.

Als gepensioneerde (uit ’t onderwijs) met bijberoep “zelfstandige elektricien” -eenmanszaak - moet ik dus noodgedwongen stoppen om gezondheidsredenen. De zaak beëindigen is de enige optie. De drive is eruit, helaas.
Zoals jullie al aangaven, moet de inboedel naar waarde geschat worden en moet hierop btw betaald worden. De waarde van die inboedel is bijgevolg winst, voor de directe belastingen? Maar niet voor mij, want ik kocht het toch zelf. Juist?
Op de totale inboedel zal ik belast worden en zou het wel eens kunnen zijn dat het “inkomen” van dit jaar hierdoor sterk stijgt, boven het wettelijke toelaatbare, waardoor mijn pensioen in gevaar komt?
Is dit een juiste redenering of slaat mijn fantasie op hol?
Kan ik zo’n ongewenste situatie voorkomen?
Maak het voor mij verschil uit of ik dit jaar nog (einde dit kwartaal 4, 2016) of pas volgend jaar (bv. Kwartaal 2, 2017) stop.
In principe kan ik nog enkele maanden materiaal “aankopen en verkopen” en hier en daar wat “advies tegen betaling” geven.
Maar stoppen is uiteindelijk toch de bedoeling. Ik word 65 in december 2017.
Graag uw gedacht hieromtrent.

Dank bij voorbaat.

Jan

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”