minwaarde van woning

karine.blockmans
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: minwaarde van woning

#16 , 17 okt 2016 14:36

update : brief verzaking aan verkavelingsvoorschriften ligt klaar om te versturen naar het college. We melden dit aan onze notaris en lanceren een voorstel (wij doen verzaking en vragen koper om de stedeb. vergunning aan te vragen op zijn naam en geven hiervoor 5.000 euro om de kosten te dekken). Koper heeft bij aankoop ons ook gemeld dat hij nog wijzigingen zal doorvoeren aan dak constructie (velux zetten) waardoor hij die aanpassing in 1 aanvraag stedeb. dossier kan zetten en indienen onder onze 5.000 euro. Notaris reageert nu : wie zegt dat koper gaat tekenen op 7/11 ?
En wat als er geen vergunning komt ? Hij zegt ons zelf kontakt te nemen met de koper of het via een advocaat uit te praten.
Ik ben zeer teleurgesteld in dit antwoord. De notaris wordt voor dit soort dingen betaald en dit is geen gemakkelijk dossier waarin hij al veel tijd en energie heeft gestoken en het precies nu genoeg vindt.
In het verleden werd ons gezegd dat we NIET zelf kontakt mochten nemen en alles via de notarissen moest gebeuren en nu plots wel.
Ik heb de notaris van de koper gebeld en wacht op een telefoon terug.
Is dit de normale gang van zaken ?????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#17 , 17 okt 2016 14:50

in dergelijke dossiers is het vooral van belang dat er goed gecommuniceerd wordt (liefst met ALLE partijen, zodat ook de notarissen hun insteek kunnen geven)

Niemand kan garanderen dat de koper gaat tekenen als het voorstel hem niet gedaan wordt, in die zin heb je correct gehandeld door contact op te nemen met hun notaris om hen minstens het voorstel te doen.

Wat als de stedenbouwkundige vergunning niet wordt verkregen? Dit is inderdaad een scenario om rekening mee te houden en als ik mij in de plaats van de koper zou moeten verplaatsen zou ik toch minstens een vergoeding (of geblokkeerde som) willen zien die mij toelaat de werken te doen die nodig zijn om de stedenbouwkundige overtreding ongedaan te maken.
En ik vrees dat 5.000 euro daar niet toereikend is...

karine.blockmans
Topic Starter

#18 , 17 okt 2016 14:54

dank u voor de reactie
wat is een aanvaardbare som volgens u ?
we hebben al 10.000 voorgesteld en 5.000 euro als we in der minne ontbinden

Reclame

karine.blockmans
Topic Starter

#19 , 17 okt 2016 15:00

wat ik me ook afvraag : wij als verkoper nemen nu initiatief maar heeft de koper geen verplichting langs zijn kant uit om ook met voorstellen af te komen ?

karine.blockmans
Topic Starter

#20 , 17 okt 2016 15:11

heb nogmaals gebeld met de notaris van de koper. Ze willen me niet te woord staan vermits we geen klant zijn van hen en verwijzen ons naar onze notaris. We worden echt van kastje naar de muur gestuurd.
Wat rest ons nog als oplossing ?

KimSe

#21 , 17 okt 2016 15:13

Dan zou ik mijn stoute schoenen aantrekken en contact opnemen met de koper...

karine.blockmans
Topic Starter

#22 , 17 okt 2016 15:27

hij is anderstalig wat een moeilijke conversatie is natuurlijk. En een andere cultuur wat nog extra lastig is
Zijn we in dit geval verplicht om dit via notaris of advocaat te doen ?
Heeft koper geen verplichting ? Hij heeft zich per slot van rekening ook geëngageerd om op 7/11 akte te tekenen toch ?

denlowie

#23 , 17 okt 2016 15:30

Buiten de juridische kant, vind ik dat je u nu zeer zwak aan het opstellen bent, door naar iedereen die er bij betrokken is te bellen, dit speelt in de koper zijn kaarten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

karine.blockmans
Topic Starter

#24 , 17 okt 2016 15:36

bij aanvang van het dossier mochten we van onze notaris niet zelf kontakt nemen met koper en/of notaris ervan.
Nu plots wel dan ?
wij willen gewoon weten wat er op 7/11 gaat gebeuren, ; o.i. toch ons volste recht ?
het kan ook niet de bedoeling zijn om op 7/11 rond de tafel te zitten en te discuteren
graag advies welke aanpak dan beter zou zijn

denlowie

#25 , 17 okt 2016 16:00

Met wat ik hier allemaal lees, en ook daar je koper een andere cultuur heeft zal het zeer simpel zijn de 7/11, zijn voorstel of geen verkoop, die gaat geen vrede nemen met tegen voorstellen !
hij ziet ook wel dat je bij wijze zit te smeken met een andere voorstel, ook steeds veranderen van tegen voorstellen maken jullie zeer zwak.

karine.blockmans
Topic Starter

#26 , 17 okt 2016 16:06

we deden een tegenvoorstel weken terug, hij reageert niet. Zijn advocaat stuurt brief naar gemeente die ons alarmeert om actie te nemen om 'sterker' te staan in ons dossier. We volgen het advies van de gemeente omdat per slot van rekening zij de documenten moeten afleveren en we nu al op de vingers getikt werden dat dit een maand geleden aan ons en onze notaris werd uitgelegd en er toch besloten werd een andere richting in te slaan. De verzaking enzo allemaal niet doen was het voorstel van de notaris. Wij zijn leek en hij wordt dagelijks geconfronteerd met die materie waardoor we hem volgden in de denkpiste. Nu breekt dit ons zuur op want er werd een advocaat aangesteld door koper om info bij gemeente op te vragen. We zijn om inlichtingen geweest bij advocaat en die stelt voor om minnelijke regeling te treffen. Dit is toch wat wij aan't doen zijn ?

bosprocureur

#27 , 17 okt 2016 16:09

Die "andere cultuur" toch, wat zijn we hier politiek correct bezig.

Uw tegenpartij heeft er alle belang bij de zaak wat te rekken, tot u het helemaal niet meer ziet zitten.

Wedden dat zij op het laatste moment, of liefst iets later nog, afkomen met een spectaculair voorstel, waarbij u nog minder krijgt dan ooit voorgesteld, maar toch niet meer "kan" weigeren?

Ik denk dat u dringend eens met uw notaris rond de tafel moet gaan zitten, om te bespreken hoe u hierop kan reageren. Laat tegenpartij en zeker hun notaris voorlopig met rust.

denlowie

#28 , 17 okt 2016 16:11

We zijn om inlichtingen geweest bij advocaat en die stelt voor om minnelijke regeling te treffen. Dit is toch wat wij aan't doen zijn ?
Dit is een normaal antwoord van iedere advocaat, omdat er geen pasklare oplossing is, en dit weet de koper zeer goed!

Maar ik hoop voor jullie dat ik dit fout zie !

karine.blockmans
Topic Starter

#29 , 17 okt 2016 16:16

doen we er dan beter aan om advocaat een brief te laten sturen waarin er wordt geïnformeerd naar de reactie op ons voorstel ?
is het nuttige info dat wij de verzaking hebben aangevraagd ? dit toont toch dat we van goede wil zijn en constructieve oplossing willen.

karine.blockmans
Topic Starter

#30 , 31 okt 2016 16:17

update : verzaking mocht niet aangevraagd worden van notaris omdat koper hiervoor zijn goedkeuring moet geven vermits compromis bestaat. Is dus niet doorgegaan. Nu zou de akte ondertekend worden op 7/11 en na navraag door onze notaris (aan zijn notaris) naar het ontwerp om na te lezen door ons werd gemeld dat koper beslist heeft niet te ondertekenen op 7/11 maar in de loop van deze week zijn beslissing laat weten. Onze notaris adviseert geen 'in gebreke stelling' te sturen (en intresten aan te rekenen vanaf 8/11) omdat hij ons evengoed in gebreke kan stellen omdat wij hem niet kunnen verkopen wat in compromis staat (nl. er is wel een stedebouwkundige overtreding). Koper heeft op 28/9 ons tegenvoorstel gekregen en tot op heden nog niet kunnen beslissen. Wij vragen ons af of wij het recht hebben om nu ook zo lang te wachten om zijn keuze in beraad te houden ???? Wij vragen ons ook af of we ons dossier kunnen overhevelen naar een andere notaris en of hier kosten zijn aan verbonden ? Wij menen dat wij al lang genoeg aan het sudderen zijn in de koper zijn houding en de notarissen (zowel die van ons als die van de koper) laten het aanmodderen zonder veel druk te zetten. graag advies aub

Terug naar “Kopen”