Onderhoudsgeld voor 21 jarige zoon

cazalpoint
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsgeld voor 21 jarige zoon

#1 , 19 okt 2016 13:42

Geachte,

Ik ben gescheiden in 2004 en de regeling voor mijn kinderen ( tweling dochter en zoon) was om de 2 weken een weekend bij mij en helft van vakanties.
Onderhoudsgeld voor de kinderen is met indexatie opgelopen en altijd correct betaald geweest.

Zoon is vorige maand 21 jaar geworden, heeft zijn studies stopgezet op 18 jarige leeftijd, zwaar aan de drugs gezeten en nooit willen werken of werk zoeken. Uiteindelijk is hij herbegonnen met 2de kans onderwijs en zo (tot heden nog niet gelukt) een diploma secundair onderwijs te behalen.
Hij is niet gemotiveerd, volgt zelfs het 2de kans onderwijs niet correct op en zoekt niet naar werk of wilt niet werken.

Dit allemaal ondersteund door zijn moeder die volledig eenzijdige beslissingen neemt en mij nog steeds onderhoudsgeld laat betalen.

Nu heb ik gehoord van m'n zoon dat hij sinds een paar maanden ingeschreven is als werkzoekende.

Moet ik nog onderhoudsgeld blijven betalen?

Ik beroep me dan op het feit dat zijn moeder geen enkele moeite doet om mijn zoon op de arbeidsmarkt te brengen en eenzijdig beslist over alles.

Alvast bedankt

John

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 19 okt 2016 14:23

Je "plicht" om onderhoudsgeld te blijven betalen, vervalt vanaf je zoon voor zichzelf kan zorgen op financieel vlak.
Met andere woorden: vanaf hij een eigen inkomstenbron heeft.

Dit kan een werkloosheidsuitkering, ziekte-uitkering, of andere volwaardige sociale uitkering zijn.
Dit kan een loon of een wedde zijn, of inkomsten uit een zelfstandige activiteit.

Als je zoon nog in de wachttijd van de RVA zit, moet je wel nog blijven betalen.
Vanaf hij dus uitkeringen zou krijgen, moet dit niet meer.

Wilt je een uitzondering op de regel krijgen? Dan ga je naar de rechtbank moeten gaan, je verhaal doen tegenover de rechter, die zal ook je zoon en je ex aanhoren, en zal dan een vonnis uitbrengen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”