Aansprakelijkheid bij aankoop wagen zoon

treezeke
Topic Starter

Aansprakelijkheid bij aankoop wagen zoon

#1 , 21 okt 2016 11:02

Mijn zoon is vandaag 18 geworden. Mijn ex en ik hebben co-ouderschap week/week waarvoor we beide voor de helft fiscaal voordeel hebben. De zoon zijn domicil staat echter op mijn adres.

Nu heeft mijn zoon van zijn vader een auto gekregen voor zijn 18de verjaardag. Ik was hier op tegen, omdat ik van oordeel ben dat hij eerst een paar jaar met een van ons auto's kan leren rijden alvorens een op zijn naam te hebben.
Nu zegt mijn ex om de verzekering voor die auto op de zoon zijn naam te plaatsen, en de betaling van die verzekering te laten gebeuren via zijn spaarrekening dat wij tot op heden voor de zoon opgebouwd hadden.

Nu is mijn vraag de volgende.

Aangezien zijn domicil bij mij staat, weet ik dat ik aansprakelijk zal gesteld worden indien er zich problemen mochten voordoen (bv. boetes zullen bij mij thuis komen, etc...), ondanks dat die wagen bij zijn vader zal blijven staan indien hij zijn week bij mij is.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 21 okt 2016 12:37

Daar uw zoon meerderjarig is zal hij vervolgd worden voor onbetaalde boetes en niet jij. Als het tot een beslagname zou komen riskeer je natuurlijk wel dat uw goederen mee opgeschreven worden.

Op de dag dat uw zoon 18 werd heeft de bank uw toegang tot spaarrekeningen die op zijn naam stonden geblokkeerd. Hij zal dus zelf geld van zijn spaarrekening moeten gebruiken om de verzekering te betalen.

't Is inderdaad wel zeer verstandig om de verzekering op zijn naam aan te gaan (niet verschieten van de prijs ;-)) als hij de feitelijke hoofdbestuurder is van de betrokken auto. Neem voor de auto van uw zoon zeker geen verzekering op uw naam met uw zoon als toevallige bestuurder en als hij soms met uw auto rijdt dan declareer je hem bij uw verzekeraar als toevallige bestuurder. Dit is bij de meeste verzekeringsmaatschappijen mogelijk zonder premieverhoging.

treezeke
Topic Starter

#3 , 21 okt 2016 13:13

Bedankt alvast Sirkii voor deze informatie. Ik zal het aan zijn vader voorleggen en horen wat die te vertellen heeft.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2016 13:24

Tja, veel valt er niet voor te leggen, zou ik zo denken. Uw zoon heeft een wagen, en als hij er wil mee rijden, zal hij wel een verzekering MOETEN hebben. Het enige waar je nog kan over discussiëren is of jij en / of uw ex uw zoon helpen met het betalen van de die verzekering, of dat hij deze zelf van zijn spaargeld moet betalen. Zoals hierboven gezegd: de prijs van die verzekering zal niet min zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

treezeke
Topic Starter

#5 , 21 okt 2016 13:36

Beste Tom, bedankt voor uw reactie. Ik ben er ook bewust van dat hij een verzekering moet nemen, ongeacht of het via een van ons, of via zichzelf zal gaan. Misschien dat hij een baantje kan nemen om zo de kosten wat te drukken :wink: .

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 okt 2016 13:41

Beste Tom, bedankt voor uw reactie. Ik ben er ook bewust van dat hij een verzekering moet nemen, ongeacht of het via een van ons, of via zichzelf zal gaan. Misschien dat hij een baantje kan nemen om zo de kosten wat te drukken :wink: .
Da's een goed idee. Het is ook een goede levensles voor hem: het leven is duur. Auto rijden nog veel duurder. Als hij zelf de verzekering / wegenbelasting / brandstof / onderhoud moet betalen, zal hij snel tot die conclusie komen. Een studentenbaantje, daar is nog niemand van doodgegaan ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”