volmacht over rekening ouders

BartMvl
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

volmacht over rekening ouders

#1 , 26 okt 2016 10:59

Hallo,
wij zijn met 5 kinderen thuis maar mijn vader vond het toch nodig om slechts 1 van de kinderen volmacht te geven over zijn rekeningen!
Wij,de andere 4,mogen niets weten over zijn financiele situatie of degene met de volmacht weigert ook maar iets naar ons toe te communiceren hierover!Daar mijn vader 92 is,en zeer verward, en mijn moeder zwaar dementerend is dachten wij een bewindvoerder aan te stellen maar vader en de gevolmachtigde zijn hier absoluut op tegen!Ook zijn huisarts weigerde mij een omstandige verklaring af te leveren over de toestand van hem en de situatie bij hun thuis! Bewindvoering is niet nodig zegt ze maar een volmacht op hun rekeningen en het beheer hiervan door dat ene kind is wel nodig!Begrijpe wie kan!Mijn vraag is nu;kunnen wij,de 4 andere kinderen hier iets tegen doen of ondernemen zodat deze scheve situatie recht gezet kan worden zodat alle kinderen op de hoogte zijn en medezeggenschap hebben!?
Alvast bedankt,Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 26 okt 2016 11:04

Waarom zou dit een scheve situatie zijn? Tenzij er vermoeden is van misbruik, is het perfect normaal om slechts 1 persoon volmacht te geven.

asperger

#3 , 26 okt 2016 12:28

Dit is geen scheve situatie. Veel voorkomend wegens practische redenen.
De andere kinderen kunnen rekenschap vragen van de uitgaven/afhalingen gedaan door de volmachthouder indien bij erfenis blijkt
dat er geld "verdwenen" is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

wanton

#4 , 26 okt 2016 12:37

Uit ervaring weet ik dat dit een ongezonde situatie is. Dat slechts één kind volmacht heeft is op zich niet het probleem. Maar er mag verwacht worden dat de andere kinderen weet hebben van 'belangrijke' transacties. Het kind-volmachthouder doet er best aan regelmatig op één of andere manier verslag te doen. Als er geen vertrouwen is nu, zal hij zeker ter verantwoording geroepen worden bij het overlijden van (één van )de ouders.
Twee dingen : een volmacht eindigt bij het overlijden van de/een volmachtgever. En : een volmacht is geen alibi tot persoonlijke verrijking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

BartMvl
Topic Starter

#5 , 26 okt 2016 12:41

Er is natuurlijk vermoeden van misbruik daarom mijn vraag wat ik hieraan zou kunnen doen!

LeenW

#6 , 26 okt 2016 13:36

Een ouder is toch niet verplicht zijn financiële situatie uit de doeken te doen aan zijn kinderen? Ik vermoed dat het, zoals bij vele ouderen, hier een geval is waar hij niet meer zelfstandig naar het kantoor kan gaan en pc-banking te moeilijk is. Dan moet hij wel volmacht geven, maar in geen geval is er een verplichting om dit aan alle kinderen te geven of om daarover te communiceren. Wel akkoord met Wanton dat er verantwoording moet zijn bij overlijden, maar als de vader dat momenteel niet wenst, kan u daar niets aan doen.

willyboy

#7 , 26 okt 2016 13:50

Indien de huisdokter geen document wil leveren voor onbekwaamheid kan je een aanvraag doen bij een medische commissie . Doe navraag bij het bevoegd vredegerecht waar u zich moet wenden .

mava105

#8 , 26 okt 2016 15:54

Best is om met 2 kinderen die volmacht te hebben. Beiden kunnen afzonderlijk handelen, en kunnen ook alle verrichtingen zien en opvolgen. En dan 1 x per jaar alle rekeninguittreksels ter beschikking van iedereen te stellen voor controle.

Franciscus

#9 , 26 okt 2016 21:00

Indien kinderen vinden dat ouders dementerend zijn en of niet goed meer functioneren kan men zich naar de vrederechter wenden.
De huisarts kan en mag kinderen wel in kennis stellen van de fysieke en geestelijke toestand van hun ouders. Dat is zelfs wettelijk geregeld.

ART. 488 BIS BURG. WB. bewindvoering - collocatie
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013031714

eylis

#10 , 27 okt 2016 19:26

concrete oplossing (uit eigen ervaring) u neemt contact op met de huisdokter van uw vader. U vraagt dat hij de standaard vragenprotocol afneemt van uw vader waar een score gegeven wordt voor de vermoedelijke graad van verantwoordelijk/helderheid van uw vader. Dat u dit wenst voor de veiligheid van uw vader. Een dokter mag dat niet weigeren, hij moet dat doen in het belang van de patient. Laat hem weten dat u dit weet....Dat zal de zaken ineens veel sneller laten gaan. Dan dient u een verzoek in bij de vrederechter (met het rapport van de dokter) Meldt in uw verzoek dat slechts 1 van de kinderen een volmacht heeft over de rekeningen van de vader en dat u wenst dat er een algemeen overleg/inzagerecht tussen de kinderen wordt vastgelegd, onder merr omdat u wenst dat de belangen van de vader (gezien zijn vorderende staat van ouderdomsdementie) objectief behartigt worden en dat er géén gezamelijke overleg en transparantie is tussen de kinderen . De vrederechter kan dan bijvoorbeeld toestaan dat één van de kinderen een volmacht heeft. Maar de bank zal opdracht krijgen jaarlijks de rekeninguittreksels automatisch kenbaar te maken (aan de rechter en/of andere kinderen.

Franciscus

#11 , 27 okt 2016 21:52

Het heft zelfs niet de huisdokter te zijn ook een arts die u aanstelt kan optreden en vaststellen dat vader / moeder wilsonbekwaam zijn.
Ook in een ziekenhuis kan men die onderzoeken doen.

Wet patiëntenrechten :

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

(In vet door mij)

Art. 14.[1 § 1. De in deze wet vervatte rechten van een meerderjarige persoon [2 ...]2 worden door de persoon zelf uitgeoefend voor zover hij hiertoe wilsbekwaam is.
Deze rechten worden evenwel uitgeoefend door een persoon die de patiënt vooraf heeft aangewezen om in zijn plaats op te treden, voor zover en zolang hij niet in staat is om zijn rechten zelf uit te oefenen.
De aanwijzing van de in het tweede lid bedoelde persoon geschiedt bij een gedagtekend en door de patiënt en deze persoon ondertekend bijzonder schriftelijk mandaat waaruit de toestemming van laatstgenoemde blijkt. Dit mandaat kan door de patiënt of door de door hem aangewezen vertegenwoordiger door middel van een gedagtekend en ondertekend geschrift worden herroepen.
§ 2. Heeft de patiënt geen vertegenwoordiger aangewezen of treedt de door de patiënt aangewezen vertegenwoordiger niet op, dan worden de rechten bepaald bij deze wet uitgeoefend door de bewindvoerder over de persoon, na machtiging door de vrederechter overeenkomstig artikel 499/7, § 1, van het Burgerlijk Wetboek, voor zover en zolang de beschermde persoon niet in staat is om zijn rechten zelf uit te oefenen.
§ 3. Is er geen bewindvoerder die bevoegd is om de patiënt krachtens § 2 te vertegenwoordigen, dan worden de rechten bepaald bij deze wet uitgeoefend door de samenwonende echtgenoot, de wettelijk samenwonende partner of de feitelijk samenwonende partner.
Indien de persoon die krachtens het eerste lid kan optreden dat niet wenst te doen of ontbreekt, worden de rechten in opeenvolgende volgorde uitgeoefend door een meerderjarig kind, een ouder, een meerderjarige broer of zus van de patiënt.
Indien ook de persoon die krachtens het tweede lid kan optreden dat niet wenst te doen of ontbreekt, behartigt de betrokken beroepsbeoefenaar, in voorkomend geval in multidisciplinair overleg, de belangen van de patiënt. Dit is eveneens het geval bij conflict tussen twee of meer personen die krachtens § 2 of krachtens het eerste en het tweede lid kunnen optreden.
§ 4. De patiënt wordt zoveel mogelijk en in verhouding tot zijn begripsvermogen betrokken bij de uitoefening van zijn rechten.
§ 5. Het in artikel 11 bedoelde klachtrecht kan in afwijking van §§ 1, 2 en 3 worden uitgeoefend door de in voornoemde paragrafen bedoelde personen die door de Koning bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad zijn aangewezen zonder dat de voorziene volgorde in acht moet worden genomen.]1
----------
(1)<W 2013-03-17/14, art. 215, 004; Inwerkingtreding : 01-09-2014 (W 2014-05-12/02, art. 22)>
(2)<W 2014-04-25/23, art. 214, 006; Inwerkingtreding : 01-09-2014>

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”