niet ontslagen maar klassificatie van kaderlid naar bediende gewijzigd

sofieken
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

niet ontslagen maar klassificatie van kaderlid naar bediende gewijzigd

#1 , 26 okt 2016 12:45

mijn werkgever zal een nieuw systeem van klassificatie in gebruik nemen over enkele maanden. iedere funcie is de revue gepasserd en in nieuwe klasses ingedeeld. De bewering is dat de functies zijn geviseerd en niet de personen in die functie.
In mijn huidige functie, heb ik, na een loopbaan bij mijn huidige werkgever van +2decenia, een kaderbenoeming sedert enkele jaren en daardoor enkele bijkomende voordelen.(dienstwagen, gsm , enkele dagen verlof, premie). nog anderen zijn getroffen door deze maatregel.
Door de nieuwe klassificatie zal ik terug "bediende " worden en riskeer ik (zou ik) de voordelen, verliezen.
bestaat hiereen wettelijk kader waarin een "vergoeding" of "tegemoetkoming " wordt voorzien.
mijn werkgever geeft hierover "niet thuis"
de geruchten lopen dat er voor die voordelen een systeem in de aard van een "ontslagperiode" moet worden gerespekteerd worden , waardoor de benadeelden gedurende die periode nog de voordelen zou kunnen behouden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
svandamme

#2 , 03 dec 2016 12:06

Wat staat er in je contract betreffende die voordelen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2016 12:36

Een kaderfunktie krijg je niet door anciënniteit maar daar ervaring en/of diploma's.
Ik ken mensen die al bijna 25 jaar in een functie werkten, maar nog nie tmeer konden dan een copiermachiene (goed) en aanverwante toestellen, bedienen. Dta zijn daarom nog geen kaderleden. :lol:
Heb jij personen (meer dan één) waar je leiding aan moet geven? Of heb jij een functie waar je bepaalde verantwoordelijkheden hebt die de firma veel geld kunnen opbrengen of kosten?

Reclame

Ice

#4 , 04 dec 2016 12:16

Tegenwoordig worden functies ge(mis)bruikt om betaling van overuren te omzeilen.
Een bedrijf verandert van naam om de contracten van hun werknemers om te zetten naar management functies alhoewel het gaat om 4 werknemers zonder ook maar iemand waarover ze 'leiding' geven, enkel om te vermijden dat er overuren moeten worden uitbetaald....omgekeerd dus: van bediende naar kaderlid....

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 dec 2016 16:50

't is niet omdat je "manager" als titel hebt, dat je ook leidinggevende bent. Werkgever moet het leidinggevend (of vergelijkbaar) statuut bewijzen.

Sirkii

#6 , 13 dec 2016 21:20

Meestal kun je "kiezen" : de bittere pil (demotie) slikken of je C4 krijgen. In het eerste geval doven voordelen uit zoals "afgesproken" of voorzien in de hr policy. In het tweede geval behou je ze normaliter tot aan het eind van je ontslagperiode.

Als je zelf zou aansturen op het tweede moet je wel (desnoods met hulp van een hr-consultant) een realistische inschatting maken van je kansen om nog werk te vinden aan minimaal gelijkaardige voorwaarden.

Een salarisverlaging kan alleen met uw akkoord. Voordelen intrekken kan unilateraal tenzij ze contractueel vastgelegd zijn (wat meestal niet zo is). Veel (grotere) bedrijven laten je dan bv nog 3 of 6 maand je wagen houden

Terug naar “Andere”