#4 , 29 okt 2016 19:31
1/ Inbreng grond in huwgemeenschap: dit zal uitvoerig vermeld staan in je huwelijkscontract. Beschrijving van de grond, oorsprong van eigendom, voorwaarden waaronder u het ingebracht heeft... De notaris moet dit zeker besproken hebben bij het verlijden van de akte. Hoe is het mogelijk dat u dit niet meer weet? Misschien als u maar 5 minuten binnen zat, ja. Maar normaal duurt dat toch 30 minuten tot een uur. En dan zal de notaris zeker deze artikelen van het huwelijkscontract besproken hebben. In ieder geval kunt u niets doen. U moet lezen wat u tekent. De rechtbank zal zeker zeggen dat je de notaris niets kan verwijten.
Je kan wel de grond terugnemen op grond van art. 1455 Burgerlijk Wetboek. Het is dan terug van jou, maar je moet 50% van de waarde van de grond geven aan je ex. Leuk is anders! (Tenzij dit wetsartikel is uitgeschakeld in je huwelijkscontract. Dit zou je moeten nakijken.)
Persoonlijk raad ik altijd aan dat de cliënten, als ze grond inbrengen, dat de inbrenger - jij dus - de grond kan terugnemen zonder enige vergoeding te betalen. Dit om onfaire situaties zoals die van jou te vermijden!
2/ Je hebt een akte getekend onder "lichte dwang". Hmmm... Het gaat over een verdeling van roerend goed, waarschijnlijk in de vorm van een dading. Deze dading kun je alleen aanvechten als er geweld (lichamelijk of psychisch) tegen jou is gebeurd, ofwel als er bedrog is gepleegd door je ex, ofwel als je de gekwalificeerde benadeling kan inroepen. Gekwalificeerde benadeling is wanneer je ex misbruik van jouw zwakheden zou gemaakt hebben. Dat is altijd een feitenkwestie en onmogelijk om op dit forum te beantwoorden. Dat moet je bespreken met je advocaat. Zelf denk ik, louter voortgaande op hetgeen je geschreven hebt, dat je spijt hebt van wat je getekend hebt, maar dat je ex geen misbruik heeft gemaakt. Dat moet je zelf zien.
Nog een mogelijkheid is de vernietiging van de dading wegens benadeling voor meer dan één vierde (art. 887 Burgerlijk Wetboek en Cassatie 28 januari 2010). Dit moet berekend worden.
3/ Je ex heeft 35.000 EUR laten vallen in de huwgemeenschap via die erfenis. Ik vermoed dat het om geld is dat gestort is op een gemeenschappelijke rekening. Dan heeft zij recht op vergoeding door de huwgemeenschap van 35.000 EUR aan haar. Ja, zij heeft dus recht hierop. Dat is fair.
Minder leuk is het onderhouden van kinderen die van haar zijn.
Mijn eerste aanvoelen is dat dit een "last van het gezin" is en dat je dus dit geld kwijt bent. Het is een vorm van solidariteit tussen echtgenoten. De wetgever wil vermijden dat je ex, toen je huwelijk nog goed ging, in de angst zou leven dat je na een echtscheiding iedere betaalde vakantie, ieder betaald kledijstuk, iedere maaltijd zou terugvragen, als jij daar geld in gestoken zou hebben.
Omdat ik het niet 100% zeker was, heb ik het opgezocht en ik citeer Walter PINTENS, Familiaal Vermogensrecht, p. 71 die mij bevestigt:
"De lasten van het huwelijk omvatten alle kosten van het huwelijks- en gezinsleven, niet alleen het persoonlijk onderhoud van de echtgenoten, maar ook het onderhoud en de opvoeding van de kinderen (hieronder moeten alle kinderen worden begrepen die deel uitmaken van het gezin, ongeacht of zij van beide echtgenoten dan wel van een van hen afstammen), kortom alle onkosten van het dagelijkse leven zoals huisvesting, kleding, voeding, vrije tijd, vakantie."
4/ Dat je advocaat het dossier niet goed bestudeert, dat kan zijn. Ik zie dit in de praktijk ook voorkomen. Er lopen nochtans goede advocaten rond die wel veel van vereffening-verdeling afweten en die wel goed de belangen behartigen van hun cliënten. Misschien moet je iemand anders nemen.