verkoop onroerend goed door weduwe met kinderen

kathleen.vloeberghs
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verkoop onroerend goed door weduwe met kinderen

#1 , 03 nov 2016 12:09

Ik ben een weduwe met vier kinderen: drie meerderjarig, één minderjarig.
Kinderen hebben helft naakte eigendom, ik helft volle eigendom en vruchtgebruik.
Wij wensen nu het ouderlijk huis te verkopen (kinderen zijn akkoord) en nieuw eigendom aan te kopen.
Voor nieuwe eigendom zou ik dezelfde verhouding willen van naakte eigendom, volle eigendom en vruchtgebruik.
Vrederechter moet akkoord geven voor verkoop omwille van minderjarig kind.
Volgens bank zou aandeel van minderjarige niet geïnvesteerd mogen worden in nieuwe woning?
Is dit altijd zo?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 nov 2016 22:46

Dat klopt niet. Een minderjarige kan wel investeren in vastgoed. U zal alleen een machtiging van de vrederechter nodig hebben.

U heeft dus een eerste machtiging nodig voor de verkoop van uw huidige woning. Bij de verkoop krijgt de minderjarige een som geld op zijn rekening.
U vraagt vervolgens een machtiging om dat geld te mogen beleggen in uw nieuwe huis. U zal moeten uitleggen aan de vrederechter waarom deze investering het belang van het kind dient. Als het bijv. een upgrade van de gezinswoning is, waar uw kind beter zal wonen (mooiere tuin, grotere slaapkamer), is dit al behoorlijk aannemelijk. Het kan zijn dat de vrederechter het toch weigert. Zekerheid heeft u niet. Alles hangt af van de feiten.

Als u toch de machtiging tot aankoop krijgt, moet de medewerker van uw notaris goed letten op het oude fictieartikel van art. 9 Wetboek Successierechten. (Hij zal wel weten waarover het gaat.)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”