Verkoop woning - geen goedkeuring lening na termijn opschortende voorwaarden

lode1978
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoop woning - geen goedkeuring lening na termijn opschortende voorwaarden

#1 , 03 nov 2016 19:04

Beste

Op 6 juli tekenden wij een onderhandse verkoopovereenkomst met de kandidaatkoopster.
Na een maand werd ons door het immo-kantoor bevestigd dat wij de verkoop als definitief mochten beschouwen aangezien de koopster haar lening goedgekeurd werd.
In de loop van de maand oktober werd ons door de notaris gemeld dat de verkoop 'on hold' staat aangezien de koopster niet voldeed aan de voorwaarden tot het verkrijgen van haar lening bij het Sociaal woningfonds. (officieel nog getrouwd)
Haar advocaat heeft hierop een eenzijdig verzoekschrift ingediend om de scheiding aan te vragen. (koopster heeft geen contact meer met partner die momenteel in het buitenland woont)

De termijn van 4 maanden is komende maandag verstreken zonder dat de akte verleden kan worden.
Wij gingen akkoord met het verkopen van de woning tegen een sterk verminderde prijs opdat de verkoop zou rond zijn rond deze periode.
Zelf zit ik momenteel in een echtscheiding en door bovenstaande situatie is het financieel niet mogelijk om zelf iets te huren/kopen waardoor we noodgedwongen nog onder hetzelfde dak wonen.
Graag had ik geweten of wij stappen kunnen ondernemen en of wij recht hebben op een schadevergoeding?

Vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 nov 2016 20:41

welke schadebedingen staan er in het compromis? Staan er ontbindende voorwaarden in het compromis?

Poene

#3 , 03 nov 2016 21:03

In de afdeling 'Sancties' zal beschreven staan wat u kan doen. Waarschijnlijk zal er vermeld zijn dat u per aangetekend schrijven de koper in gebreke kan stellen. Als die binnen de 15 dagen niet betaalt - wat niet kan omdat er geen lening is - kan u de verkoop ontbinden en de waarborg van 10% als schadevergoeding behouden.

(Evenwel is het zo dat die 10% al door een rechtbank als excessief werd beschouwd. Het werd gematigd overeenkomstig art. 1231 Burgerlijk Wetboek naar 4%. Dit terzijde.)

Misschien dat er ook een andere regeling vermeld is. Aan u om al dan niet meer informatie te geven.

Reclame

denlowie

#4 , 03 nov 2016 21:16

Als deze compromis getekend is onder opschortende voorwaarde van lening krijgen, zie ik toch geen schade vergoeding in !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Poene

#5 , 03 nov 2016 21:33

Ik neem aan dat de makelaar een eindtermijn voor het bekomen van de lening heeft vermeld. Meestal neemt men 3-4 weken. Deze termijn is al lang voorbij.

Terug naar “Kopen”